[BASH] parameter expansion

Hej

Jeg vil gerne udføre en tar-kommando noget a la:
$ tar --exclude '*~'  --exclude '.#*'  -cvf mintarball.tar testdir/

exclude argumentet vil jer gerne kunne have i en bash variabel a la

$ EXCL="--exclude '*~'  --exclude '.#*'"
$ tar $EXCL -cvf mintarball.tar testdir/

men så virker det ikke længere...

Jeg har nok på fornemmelsen at jeg ikke har helt styr på mine ping'er og tidspunktet for expansion af * , men måske nogen kan oplyse min BASH-formørkelse.

/ Kristian