Skåne Sjælland Linux User Group - http://www.sslug.dk Forside   Tilmelding   Postarkiv   Forum   Kalender   Søg
MhonArc Dato: [Date Prev] [Kronologisk oversigt] [Date Next]   Tråd: [Date Prev] [Oversigt tråde] [Date Next]   MhonArc

DR Online i demokratiets tjeneste?

<overskrift>

DR Online i demokratiets tjeneste?

<tekst>

Forleden mens jeg sad og sĂĄ Tv-Avisen blev udsendelsen
pludselig afbrudt af et skilt hvor der stod: "Kære tv-seer,
Vi har bemærket at du måske bruger et ældre fjernsyn der kan
skabe problemer med hensyn til visningen af DR's
udsendelser. Derfor vil vi opfordre dig til at købe det
nyeste af ét af følgende fjernsynsmærker: Sony eller
Philips."  Jeg blev naturligvis overrasket over at de sĂĄ
åbenlyst reklamerede for bestemte mærker og ringede resolut
til de ansvarlige. Det lakoniske svar lød at de havde
bemærket at de fleste fjernsynsapparater der blev brugt til
at se DR var af det to mærker og de fandt det derfor
unødvendig besværligt at overholde de tekniske standarder
der var for tv-signaler, så længe de to mærker kunne se dem.
PĂĄ min beklagelse over at det var reklame, blev der svaret
at de pågældende mærker jo ikke kostede mere end andre så
det kunne vel ikke være reklame!". Siden da har jeg måttet
finde mig i at mine udsendelser bliver afbrudt med jævne
mellemrum. Men hvad, jeg kan jo ogsĂĄ bare anskaffe mig et
nyt Sony-apparat.

OvenstĂĄende er naturligvis et fantasifuldt fremtidsscenarie.
Så du skal ikke være bange for at se den slags skilte næste
gang du tænder for dit B&O eller Samsung fjernsyn. Men at
det ikke blot er pjat viser et besøg på DR's hjemmeside.
Hvis man besøger DR Online, med den norske browser "Opera"
eller Open Source-browseren "Konqueror" bliver man høfligt
bedt om at anskaffe sig en browser fra Microsoft eller
Netscape da det ellers "kan skabe problemer med visningen af
indholdet". Hvis man ignorerer den høflige opfordring og
klikker videre til det man nu egentlig ledte efter sĂĄ dukker
samme - nu noget mere irriterende opfordring - atter op.
Hvis man fortsat ignorerer beskeden sĂĄ finder man ganske
rigtigt ud af at der kan være problemer med visningen af
webstedets indhold. Dele af webstedet er ligefrem lavet med
fejl sĂĄ browsere, selvom de overholder de globale
internetstandarder, ikke har mulighed for at vise indholdet
korrekt.

Hvis man kontakter de ansvarlige forsvarer de sig blandt
andet med at begge de anbefalede browsere er gratis. Dette
er også korrekt, ihvertfald hvis man først har betalt for
Microsoft Windows eller er sĂĄ heldig at man har fĂĄet sig en
computer af mærket Apple. Desuden skal man helst ikke være
synshandicappet, da netop oplæsningsprogrammer er særlig
følsomme overfor korrekt formaterede sider.

Hvorfor synes DR at de indirekte skal opfordre folk til at
give en anseelig sum penge til den amerikanske
softwaregigant Microsoft, som i parentes bemærket, er dømt
for at misbruge deres monopol netop i forbindelse med
omtalte produkt?

Hvorfor kan Danmarks Radio ikke følge Statens Informations
retningslinier for websider? SĂĄ ville alle korrekt
fungerende browsere - inklusive Microsofts - kunne vise
indholdet.

Hvad angĂĄr de traditionelle elektroniske medier, radio og
tv, overholder Danmarks Radio tilsyneladende de eksisterende
tekniske standarder. Hvorfor kan man ikke udstrække denne
praksis til internettet?

Hvorfor er DR Online fyldt med sĂĄ mange fejl at kun fĂĄ
browsere kan tyde siderne? Disse fejl er sĂĄ grove at DR
Online føler sig nødsaget til at advare om dem, hvis man
besøger hjemmesiden med en anden browser end en af de få
udvalgte. Hvorfor retter de ikke fejlene i stedet?

Det er ikke så mærkeligt at de fleste af de besøgende bruger
en af de anbefalede browsere, de andre holder sig måske væk.
En tilstand som DR ogsĂĄ bruger som undskyldning for ikke at
rette fejlene!

Kan det virkelig passe at en sĂĄ vigtig offentlig institution
som Danmarks Radio, der oven i købet ser sig selv som en
vigtig støtte for det danske demokrati - i stedet for at
overholde internettets standarder - vil diskriminere folk,
der ikke har mulighed for at bruge en af de to anbefalede
browsere?

Hvis Danmarks Radio mener noget med at være en støtte for
det danske demokrati, bør de huske på at det er et
fundamentalt princip i demokratier, at alle borgere skal
have lige adgang til at deltage i debatten. Hvis det skal
kunne lade sig gøre, må der ikke diskrimineres.

Det er i øvrigt værd at bide mærke i, at hvis Danmarks Radio
var underlagt et ministerium i stedet for at være
selvstændig, ville det være omfattet af "Statens standard
for elektronisk publicering", der gør det klart at statens
e-publikationer skal overholde internettets tekniske
standarder.

Amatører der sidder og roder med deres egne hjemmesider kan
man godt tilgive nær de springer over hvor gærdet er lavest,
men at DR Online, som har fĂĄet op mod 100 mio. kr i
ekstraordinær statsstøtte, laver sider fulde af fejl blot
fordi det virker nemmest i det korte perspektiv er nærmest
skandaløst. Det er på høje tid at DR Online tager mediet
seriøst og ikke bare ignorer de standarder der er gældende.

Skrevet af medlemmer af SSLUG

<baggrundsmateriale>

 * http://www.ft.dk/Samling/20001/udvbilag/KUU/L79_bilag48.htm
 * http://www.dr.dk/omdr/baggrund/formaal.htm
 * http://www.si.dk/netsteder/publ/index.html

<kontaktinformation>

Kontaktinformation:
 bestyrelsesmedlem Jacob Sparre Andersen - SSLUG
 (+45) 21 49 08 04

Om SSLUG:
 Skåne Sjælland Linux User Group er en skånsk-sjællandsk
 forening af brugere af frit software. SSLUG har
 ca. 6000 medlemmer i Sverige og Danmark.

Forside   Tilmelding   Postarkiv   Oversigt   Kalender   Søg

Henvendelse vedrørende websiderne til <www_admin>. Senest ændret 2005-09-06, klokken 07:05
Denne side vedligeholdes af MHonArc .