Re: [NYHEDER] Linux bøllebanker Linux på pris i folkeskolerne

On Tue, 02 Oct 2007 17:51:13 +0200, Jakob Bruun Hansen
<sslug@sslug> wrote:

>Jeg undrer mig lidt over de tal, der fremgår i artiklen. Der står at MS
>support koster 300 kr pr PC/år, mens professionel support for Skolelinux
>koster 900 kr pr PC/år. Men indbefatter de 300 kr for MS udgifter til
>indkøb af softwarelicenser? Jeg snakkede med en it-ansvarlig for en
>folkeskole for et halvt års tid siden, der fortalte, at de kunne spare
>500 kr pr PC/år alene på at udskifte MS office med Openoffice. Det er
>muligt, at jeg husker forkert eller har misforstået noget, men jeg
>spekulerer på, om der mangler nogle afgørende detaljer. Nogen der har
> [...]

Det er en venstre hånds artikkel som blander tingene sammen.

300 kr. for windows er den årlige license afgift til Microsoft og ikke
en support betaling. Problemet er som sædvanlig de skjulte
omkostninger ved windows

Den "gratis" support til windows de får fra kommunen er jo taget af
kommunebudgettet og dermed også taget fra undervisningskontoen. Det
fremgår ikke af artiklen men det skulle da ikke overraske mig hvis den
"gratis" support faktisk kostede skolerne væsentligt mere pr. maskine
end de 900 kr. supporten til skolelinux koster.

Problemet for Linux er her at den "gratis" windowssupport ikke kan
konverteres til en tilsvarende "gratis" Linuxsupport. Det ville vist
være mere rimeligt at kalde den "gratis" windows support fra kommunen
for en kommunal "windows skat", da den skal betales uanset om skolerne
bruger supporten eller ikke.

Regnestykkerne burde have set sådan her ud pr. maskine:

Windows: 300 kr license + kommunal windowssupport
Linux: 0 kr. license + kommunal windowssupport + 900 kr. skolelinux
support

Det er altså den tvungne kommunale windowssupport der for alvor vrider
regnestykket fuldstændigt skævt og gør at microsoft løsningen virker
meget billigere.

Ok, som tingene ser ud i dag i danmark er windows så også meget
billigere, fordi der ikke er et reelt valg. Det gør ikke artiklen
bedre. Det er en artikel uden budskab som bare hjernedødt hopper på MS
spin om at MS produkter er billigst uanset hvad. Det havde klædt
Computerworld bedre at redaktøren havde sendt den tilbage som det
makværk den (efter min mening) er.

>Jeg spekulerer også over, om det er 900 kr pr tynde klient, som er en af
>pointerne med Skolelinux? Det lyder ulogisk for mig.

Min fornemmelse er at det er resultat af venstrehåndsarbejdet i
artiklen. Det ligner mest et beløb taget fra en prisliste uden hensyn
til det der er skrevet med småt.

"Norske skole-elever har i flere år siddet på professionelle
Linux-løsninger, der dog er dyrere end det, som Microsoft kan tilbyde
de danske skoler."

Hvorfor skulle Linux-løsningen være dyrere end Microsoft løsningen?
Artiklen giver intet bud på at sætningen er korrekt. Hvad koster
Linux-support i Norge i forhold til Windows Support i Norge?

Jeg ville selv have formuleret det som:

"Norske skole-elever har i flere år siddet på professionelle
Linux-løsninger, som dansk kommunal politik gør dyrere end det
Microsoft tilbyder de danske skoler"

Ok, min sætning er for lang, men med lidt arbejde...

--
Med venlig hilsen
Kurt Frederiksen

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2007-11-01, 02:02 CET [an error occurred while processing this directive]