Re: [NYHEDER] Lidt godt og blandet

Steen Jensen wrote:

Claus Futtrup skrev:
Steen Jensen wrote:
Claus Futtrup skrev:
Steen Jensen wrote:
Så det kunne da være interessant at høre din opfattelse af, hvad man skal gøre, hvis man bliver minister og har en større aktieportefølje.
Hej Steen.

For at undgå at en minister kan betvivles med hensyn til sin habilitet, så bør hans pensionsmidler være 100% bundet i en pensionsordning, som administrerer hans investeringer i den korte periode hvor han er minister. Der findes masser af sådanne investerings-foreninger / -puljer.

Mvh Claus

Og det er jeg så ikke enig med dig i. Hvorfor skulle han have udgifter til at omlægge hele sin pensionsopsparing, fordi han i en årrække skal være minister - folkets tjener.

Slet ikke så længe manden har langt mindre end en promille af det pågældende selskabs aktier i sin beholdning.

Der er tale om proportionsforvrængning ud over alle grænser.
Og ingen her har jo harcelleret over, at han også havde aktier i IBM, men de hører jo også nu til "de gode".

Hej Steen.

Det er lige så skidt med IBM aktier som med MS aktier. Det er faktisk lige meget hvilke specifikke investeringsbeviser det drejer sig om (ikke bare IT, men også f.eks. industri - FL Schmidt - AP Møller, etc.).

I øvrigt har der været en periode hvor også ægtefældens investeringer var i søgelyset, men her foregår det på frivillig basis - og nogle minister-ægtefælder er sluppet afsted med ikke at oplyse noget. Det har jeg det sådan set OK med. Der må være grænser for hvad man kan byde ministre. Måske vil jeg senere skifte standpunkt (hvis f.eks. det kommer frem at ministre har handlet i en sag med hensyntagen til ægtefældens investeringer).

Jeg ser ingen proportionsforvrængning uanset aktiepostens størrelse.

Jeg ser ingen problemer i at forlange at en minister foretager en omlægning i sin ministerperiode. Det bør stilles som krav - og hvis man ikke kan leve med det, så kan man bare undlade at være minister. Det er jo frivilligt - det står enhver frit for at sige nej tak til jobtilbuddet.

Mvh Claus

P.S. - Undskyld at jeg debaterer i sektionen "nyheder" - jeg tror dette er min sidste post i sagen.

Det er en kendsgerning, at når du har så lille en aktiepost ydermere i et udenlandsk firma, foreligger der på intet tidspunkt noget habilitetsproblem rent juridisk.

Nej, du ser ikke noget problem i, at en mand skal omlægge sin pensionsinvestering, fordi han eventuelt skal være minister og måske omlægge tilbage efter endt ministergerning. Du skal jo heller ikke betale regningen hverken for eventuelle kurstab eller skat. Men jeg ser så sandelig et problem i, at man begynder at stille den slags krav.

Har med interesse læst de mange indlæg, og der er givetvis mange flere meninger om emnet, men hvor længe hører det til i [NYHEDER].

Med venlig hilsen Kenneth Bucio

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2007-10-01, 02:02 CEST [an error occurred while processing this directive]