Re: [NYHEDER] Her fortæller MS, at afgørelsen var et ja???

Jan Trøjgaard wrote:

> Julemanden længe leve.
Han lever sikkert i bedste velgående

> Øhhh, de har sagt nej. Men hvis og såfremt, det lykkedes at tage højde for
> kommentarerne så det bliver til en åben standard, har ja/nej-stemmerne med
> forbehold, ret til at ændre dem til et ubetinget ja.
Hvilket vil sige, at OOXMLs standardiseringsprocedure går videre, og pt.
sigter imod en fuld ISO-vurdering i februar 2008. Der står noget mere om
hvordan det konkret kommer til at foregå på wikipedia[1]

> hvis det ikke bliver ændret jvf. kommentarene, bliver OOXML, ikke til en
> åben standard.
Helt næsten korrekt. ECMA (som, set med ISO-brillerne er dem, der står bag
OOXML) har nu en chance til at ændre, rette og forbedre formatet. Ved den
næste vurdering vil disse ændringer naturligvis spille en dominerende
rolle, for om nuværende "nej, med forbehold"-stemmer bliver ændret til ja,
men de enekelte komitémedlemmer er mig bekendt ikke forpligtet til at
opretholde deres nej, selvom deres forbehold ikke er blevet rettet. I
praksis vil de forhåbentligt gøre det, men det kan ikke tages for givet
(desværre).

> det er MS der vender op og ned på begreberne, jeg vil anbefale at du læser
> afstemmingsproceduren.
Det er jo i sig selv ikke en nyhed ;-)

> Det var et nej til at gøre den til en åben ISO-standard, med mindre den
> ændres jvf. kommentarerne. Fasttrack processen er her underordnet.
Fasttrack-processen er absolut ikke underordnet. Det er den chance ECMA nu
har forpasset, men de har stadig et skud til. Fasttrack-processen
blev "vundet" af OOXMLs modstandere, men som sagt, er der ikke sagt
definitivt nej til noget som helst andet - og absolut ikke til en mulighed
for ISO-certificering. Der skal stadig kæmpes med næb og kløer, hvis ikke
næste afstemning skal vende op og ned på det ønskede resultat (dybest set
var det jo lykkedes Microsoft at skaffe uhyggeligt mange ja-stemmer denne
gang).

Han lever sikkert i bedste velgående

> Ubetinget nej, er et ubetinget nej.
De snakker om dem der stemte nej, med forbehold (hvilket var de fleste, så
vidt jeg kan se).

> Har du læst pressemeddelelsen?
> Den er, at vende tingene på hovedet! Så deres markedsmaskineri køre stadig
> på fuld skue. Havde dog ikke forventet andet.
Så den pressemeddelse ligner altså de 117 andre stykker FUD, der dagligt
ryger ud af deres marketingsafdelinger verden over - man må da lade dem, at
de er vedholdende.

> Ok, når jeg har skrevet med ironi, kan jeg også forvente misforståelser
> ;-)

Summa summarum er vist bare, at Microsoft selv absolut ikke ser det som et
definitivt nederlag, men blot et lille slag i ansigtet. Når alt kommer til
alt har de nu 5-6 måneder til at købe flere ste... rette fejl i OOXML. Det
må vist blot tjene som en advarsel om at modstanderne heller ikke skal
bruge alt for meget tid på at juble. Det er superfedt at der blev sagt nej,
men slagsmålet er desværre langt fra slut :-)

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/OOXML#September_2007_Ballot_result
--
//anders

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2007-10-01, 02:02 CEST [an error occurred while processing this directive]