Re: [NOVICE] Trådløst net via PCMCIA ved svagt signal

Jan Hertel skrev:

Nils Grøngaard skrev:
Jan Hertel skrev:

> Nils Grøngaard skrev:

<--- klip --->

> Selv om det tyder på, at du har fået koret til at virke (jævnfør
> nedenfor), så husker du måske at "lidelsesfælden" også først

 Hej Jan!

 Jeg har altså endnu ikke købt et nyt kort, men er da meget i tvivl om,
hvorvidt jeg hellere skulle gøre det i lyset af mit behov for at
forbindelsen kommer op at køre hurtigt.

Det ville nok ikke skade, at have et eksternt kort med i morgen/ved
næste besøg på CBS (samme som "lidelsesfælden" - husker ikke her og nu
hvilket det var, men skriv det gerne her når/hvis du køber og det
kører)?

Jeg fik vist ikke læst ordentligt i første omgang at trådløst var
indbygget. Vi kan eventuelt prøve at få det til at fungere (Google
eller den løsning Michael foreslår), hvis ikke er der det eksterne
kort at falde tilbage på, forudsat at prisen stadig er rimelig ~ 200
kr.?)

Vær lige sikker på returretten (-tiden), hvis du køber et eksternt kort.

Lyder fornuftigt at have et eksternt kort med som backup, som jeg så ellers kan returnere hvis det viser sig overflødigt. Jeg prøver at få sådan et SMC DWL-630g som Per også havde købt.

 Jeg har afprøvet dine anvisninger, men der var ikke lige bid mht. det
medfødte kort, så vidt jeg kan bedømme:

 sslug@sslug:~$ sudo ifconfig down
 [sudo] password for nils:
 down: error fetching interface information: Device not found
 sslug@sslug:~$ sudo ifconfig up
 up: error fetching interface information: Device not found
 sslug@sslug:~$ sudo ifconfig -1
 ifconfig: option `-1' not recognised.
 ifconfig: `--help' gives usage information.
 sslug@sslug:~$ sudo ifconfig -l
 ifconfig: option `-l' not recognised.
 ifconfig: `--help' gives usage information.
 sslug@sslug:~$
 Som du kan se var jeg lidt i tvivl om, hvorvidt der stod 1 (tallet) eller
et lille L i den tredje kommando, så jeg prøvede begge dele.

Det er et lille L. Et generelt trick er at man kopierer-indsætter (i
Linux marker teksten og stil dig i terminalen og klik på venstre og
højre museknap samtidig).

 Vi har kodeordsbeskyttelse af vores netværk, men det ved jeg desværre ikke,
om jeg kan få skaffet til onsdag aften.

Hvis du ikke har kodeordet, så er det derfor du ikke kommer på nettet
(også på en 'windåse'). Fra CBS kan vi ikke komme trådløst på dit
lokalnet (der er for langt), men vi kan prøve at forklare hvordan du
gør, når du er sikker på, at det virker på et andet net (vores på
CBS).

Jeg burde vel stadig kunne se, hvilke trådløse net, der er i nærheden, hvis der var hul igennem på maskinen?! Mener i øvrigt, at der nok er indtil flere ubeskyttede net iblandt (pga. min labile win-maskine kan jeg ikke lige tjekke).

 Vores dårlige forbindelse skyldes i mit tilfælde nok primært, at min
lejlighed er en hjørnelejlighed på 5. sal og derfor ligger ret fjernt fra
nærmeste access point. Huset er fra 1905, så der er ikke en masse
armeringsjern i væggene ;-)

Hvor langt skønner du der er mellem sender (access point) og modtager
(computer) i lige linje? På hvilke sal sidder access point? Kan
foreningen (den netansvarlige) komme på nettet trådløst fra din
lejlighed? Kan du med en anden computer (trådløst)?

AP sidder på bagtrappen en etage under (men den sidder oppe under loftet, så relativt tæt på i vertikalt plan), jeg vil skønne afstanden til min pc til små 10 m, når jeg sidder længst væk. Men jeg tror som sagt, at den bærende væg er en væsentlig faktor - den løber midt igennem lejligheden, så kun køkkenet er på den "rigtige" side i f.t. AP.

:-) Nils