Re: [NOVICE] Trådløst net via PCMCIA ved svagt signal

Jan Hertel skrev:

Nils Grøngaard skrev:
Hej!

 Jeg har købt mig en Zepto 3215 laptop og har som vist mange andre knas med
det trådløse netkort. Så jeg har tænkt mig at lytte til de kloge og købe et
PCMCIA-kort, fx SMC DWL-G630, som fås for rimelige 200 kr, og som en
lidelsesfælle fik til at funke med Linux.

Selv om det tyder på, at du har fået koret til at virke (jævnfør
nedenfor), så husker du måske at "lidelsesfælden" også først
konkluderede at kortet ikke duede (til hans Zepto 3215) eller var i
stykker, og intet passede, da det kom til stykket.

Prøv:
~$ sudo ifconfig down
~$ sudo ifconfig up
~$ sudo ifconfig -l

Se efter noget med wlan0, eth1 eller ath0, men ikke efter lo og
sandsynligvis ikke eth0.

skriv derefter eksempelvis:

~$ sudo iwconfig wlan0 essid <boligforeningens net-navn>   (~$ sudo
iwconfig wlan0 essid jesper  (hvis <boligforeningens net-navn> er
jesper?))

Hvis der skal indtastes et kodeord, skal der skrives noget mere før du
får adgang. Spørg i så fald i gen.

 Nu døjer jeg med halvskidt signal fra boligforeningens trådløse netværk;
jeg har allerede fået en særskilt boks, som skulle forstærke signalet, men i
stuen falder det stadig ud jævnligt. Så derfor vil jeg høre, om der er
forskel på forskellige netkort mht. hvor gode de er til at fange signalet?
Kan man evt. få noget bedre mod en moderat merpris?

Halvdårlige trådløse forbindelser er ofte på grund af (jern)beton
vægge, forstyrrelser fra elektriske ledninger tæt på kortet (det
hjælper at holde ½-1 meter rundt om kortet fri for el- og andre
ledninger, forstyrrelser fra andre trådløse netværk (det hjælper at
skifte kanal), etc..

 Så vidt jeg har fattet med mit lille novice-hoved er det
802.11g-standarden, vores trådløse net kører med (access pointet hedder
Linksys WAP54G).

Onsdag på CBS skulle kunne afklare om kortet (og computer er ok).

Hej Jan!

Jeg har altså endnu ikke købt et nyt kort, men er da meget i tvivl om, hvorvidt jeg hellere skulle gøre det i lyset af mit behov for at forbindelsen kommer op at køre hurtigt.

Jeg har afprøvet dine anvisninger, men der var ikke lige bid mht. det medfødte kort, så vidt jeg kan bedømme:

sslug@sslug:~$ sudo ifconfig down
[sudo] password for nils:
down: error fetching interface information: Device not found
sslug@sslug:~$ sudo ifconfig up
up: error fetching interface information: Device not found
sslug@sslug:~$ sudo ifconfig -1
ifconfig: option `-1' not recognised.
ifconfig: `--help' gives usage information.
sslug@sslug:~$ sudo ifconfig -l
ifconfig: option `-l' not recognised.
ifconfig: `--help' gives usage information.
sslug@sslug:~$ Som du kan se var jeg lidt i tvivl om, hvorvidt der stod 1 (tallet) eller et lille L i den tredje kommando, så jeg prøvede begge dele.

Vi har kodeordsbeskyttelse af vores netværk, men det ved jeg desværre ikke, om jeg kan få skaffet til onsdag aften.

Vores dårlige forbindelse skyldes i mit tilfælde nok primært, at min lejlighed er en hjørnelejlighed på 5. sal og derfor ligger ret fjernt fra nærmeste access point. Huset er fra 1905, så der er ikke en masse armeringsjern i væggene ;-)

Vi ses!

:-) Nils