Re: [NOVICE] Trådløst net via PCMCIA ved svagt signal

Nils Grøngaard skrev:
> Hej!
>
>  Jeg har købt mig en Zepto 3215 laptop og har som vist mange andre knas med
> det trådløse netkort. Så jeg har tænkt mig at lytte til de kloge og købe et
> PCMCIA-kort, fx SMC DWL-G630, som fås for rimelige 200 kr, og som en
> lidelsesfælle fik til at funke med Linux.

Selv om det tyder på, at du har fået koret til at virke (jævnfør
nedenfor), så husker du måske at "lidelsesfælden" også først
konkluderede at kortet ikke duede (til hans Zepto 3215) eller var i
stykker, og intet passede, da det kom til stykket.

Prøv:
~$ sudo ifconfig down
~$ sudo ifconfig up
~$ sudo ifconfig -l

Se efter noget med wlan0, eth1 eller ath0, men ikke efter lo og
sandsynligvis ikke eth0.

skriv derefter eksempelvis:

~$ sudo iwconfig wlan0 essid <boligforeningens net-navn>   (~$ sudo
iwconfig wlan0 essid jesper  (hvis <boligforeningens net-navn> er
jesper?))

Hvis der skal indtastes et kodeord, skal der skrives noget mere før du
får adgang. Spørg i så fald i gen.

>  Nu døjer jeg med halvskidt signal fra boligforeningens trådløse netværk;
> jeg har allerede fået en særskilt boks, som skulle forstærke signalet, men i
> stuen falder det stadig ud jævnligt. Så derfor vil jeg høre, om der er
> forskel på forskellige netkort mht. hvor gode de er til at fange signalet?
> Kan man evt. få noget bedre mod en moderat merpris?

Halvdårlige trådløse forbindelser er ofte på grund af (jern)beton
vægge, forstyrrelser fra elektriske ledninger tæt på kortet (det
hjælper at holde ½-1 meter rundt om kortet fri for el- og andre
ledninger, forstyrrelser fra andre trådløse netværk (det hjælper at
skifte kanal), etc..

>  Så vidt jeg har fattet med mit lille novice-hoved er det
> 802.11g-standarden, vores trådløse net kører med (access pointet hedder
> Linksys WAP54G).

Onsdag på CBS skulle kunne afklare om kortet (og computer er ok).

--
/Jan