Re: [NOVICE] Skift til større HD

Den Tue, 15 Apr 2008 15:59:15 +0200
skrev Stig Mogensen <sslug@sslug> :

> Det er prøvet nu. Jeg slettede begge partitioner, og oprettede dem igen fra
> bunden af......hvor hdb1 og hdb2 har samme størrelse som hda1 og hda2.
> Derefter kopierede jeg;
>
> cp /dev/hda1 /dev/hdb1 && cp /dev/hda4 /dev/hdb2
>
> og det kørte fint. Men jeg får stadig "bad superblock" under forsøg på boot
> på hdb2?. hda4 booter fint........som altid.
>
> Jeg booter ved at fange grub på min gamle HD, og ændre kommandoen fra hda4
> til hdb2.......det virkede før, da jeg blot havde dd'et det hele over, og
> burde også fungere nu?.

Det driller - Hva :-)

Huskede du også at formattere partitionerne ?

Jeg vil tro, at det "bad superblock" er en eller anden form for rest efter
dine forsøg med "dd", idet også "superblocks" bliver kopierede.

Hvis alt "glipper", så slet alle partitioner og opret dem igen. (måske ikke nødvendigt)
Derefter formatterer du dem. Når det er sket, så kan du tage dem i brug. Ikke før !
Under formatteringen oprettes superblocks mm.

Med "dd", får du en nøjagtig kopi, og dermed også en formattering, som den så ud på
den gamle disk.

Iøvrigt ser jeg ingen SWAP-partition på dine Diske ?

Stig C.

Talking about Free Software and Open Source, - Why not Free Tibet and Open China ?
                         http://thecolororange.net/dk/page-2