Re: [NOVICE] Er der nogle der kan hjælpe med at sætte trådløs forbindelse op til min router via DHCP

Allan Madsen wrote:
Har du prøvet i en xterm som root at køre kommandoen
dhcpcd ra0

Jeg har ikke noget der hedder dhcpcd på kommandoen
men køreer jeg dhclient ra0 får jeg
Internet Sysyems Consortium DHCP Client V3.0.04
Noget copyright

Det er endnu ikke lykkedes for mig at komme på et trådløst net med dhclient, så måske skulle du prøve at installere dhcpcd på maskinen, og se om den virker. (Andre kan meget vel have andre erfaringer).

Hvad med dit andet netkort - jeg går ud fra, at der er sådan et indbygget i maskinen også? Hvis ifconfig giver oplysninger om eth0, så er det delvist oppe at køre. Det vil på min maskine blokere for søgning efter en DHCP server via det trådløse kort, hvis det faste netkort er oppe, men ikke forbundet.

Mit forslag er altså:
ifconfig
Hvis eth0 optræder i listen så:
ifdown eth0
dhclient ra0 ( eller bedre dhcpcd ra0).

Nu skal
iwlist scan
finde dit AP (og måske en masse naboers med)
og
ifconfig ra0
burde give kortet med et IP nummer, der passer til dit AP's subnet.

(Det lyder umiddelbart som om du har adgang til AP'en, blot fra en anden maskine, så du burde ikke have problemer med at finde dets navn og subnet i dets konfiguration)

Jeg tror ikke, at dit problem har med MAC adresse-blokeringen at gøre - med mindre du har skrevet et forkert nummer, og det går jeg ud fra, at du har kontrolleret mange gange.

Det er iøvrigt en pseudo sikkerhed, som der jævnligt bliver grint af i Sandkassen. Den der sniffer kan opsamle hvilke MAC adresser, der er trafik på, og herefter ganske enkelt give sit eget kort den adresse. En MAC adresse er en vældig nyttig ting i forbindelse med DHCP, idet man her kan tillade sig gå ud fra, at den givne MAC adresse skal have tildelt et givent IP nummer, men den kan aldrig seriøst indgå i sikkerheden omkring trådløs adgang til en server eller et AP.