Re: [NOVICE] Er der nogle der kan hjælpe med at sætte trådløs forbindelse op til min router via DHCP

"E. Sjørlund" forklarede den 03-04-2008:
Allan Madsen wrote:
Har du prøvet i en xterm som root at køre kommandoen
dhcpcd ra0

Jeg har ikke noget der hedder dhcpcd på kommandoen
men køreer jeg dhclient ra0 får jeg
Internet Sysyems Consortium DHCP Client V3.0.04
Noget copyright

Det er endnu ikke lykkedes for mig at komme på et trådløst net med dhclient, så måske skulle du prøve at installere dhcpcd på maskinen, og se om den virker. (Andre kan meget vel have andre erfaringer).

Hvad med dit andet netkort - jeg går ud fra, at der er sådan et indbygget i maskinen også?

Nej der er intet andet netkort i maskine, kun det trådløse PC card jeg har sat i pcmcia porten.

Nu skal
iwlist scan
finde dit AP (og måske en masse naboers med)
og
ifconfig ra0
burde give kortet med et IP nummer, der passer til dit AP's subnet.

iwlist scan finder fint dettrådløse network intet problem i det, se både ssid navnet, kanal og at der er wap sikkerhed på det.

(Det lyder umiddelbart som om du har adgang til AP'en, blot fra en anden maskine, så du burde ikke have problemer med at finde dets navn og subnet i dets konfiguration)

Ja det er mit eget AP som jeg selv har sat op, selvsammen bærbar har jeg en anden HD til der kører winXp den connecter fint op mod det.

Jeg tror ikke, at dit problem har med MAC adresse-blokeringen at gøre - med mindre du har skrevet et forkert nummer, og det går jeg ud fra, at du har kontrolleret mange gange.

Ja som skrevet før virker fint med WindowsXP

Det er iøvrigt en pseudo sikkerhed, som der jævnligt bliver grint af i Sandkassen. Den der sniffer kan opsamle hvilke MAC adresser, der er trafik på, og herefter ganske enkelt give sit eget kort den adresse. En MAC adresse er en vældig nyttig ting i forbindelse med DHCP, idet man her kan tillade sig gå ud fra, at den givne MAC adresse skal have tildelt et givent IP nummer, men den kan aldrig seriøst indgå i sikkerheden omkring trådløs adgang til en server eller et AP.

Den er sat op så kun de MAC adresser jeg fysisk går på AP og sætter op har adgang alle andre er sat til deny, desuden bruger jeg også wap (mener jeg den hedder)