Re: [NOVICE] Generelt ? om installation af prg.

Lars Eckberg wrote:
> 2. Skal man stå et bestemt sted inden man pakker ud og kører
> ./configure - make -make install?

Når du udpakker tar filen vil den som regel udpakkes til
et directory i samme directory som filen ligger med samme
navn som filen -".tar", jeg plejer at udpakke i /tmp/, så
ryger sourcen automatisk, og den bliver automatisk slettet
hvis jeg ikke får taget mig sammen til at installere det.

Før du kører "make install" så check hvor programmet installeres,
(kræver at du kan læse makefiler) ting du kompilere selv bør
installeres i /usr/local/ på den måde roder det ikke sammen
med programmer fra redhat pakker der, som regel ender i
/usr/bin eller /usr/X11R6/bin.

/usr/local/bin directoriet er beregnet til binære filer, som alle
folk der bruger computeren skal have adgang til, men som ikke er
del af de pakker der er installeret.
Jeg har også normalt mit eget ~/bin directory til mine private
executables.

/usr/local/etc er konfigurationsfiler
/usr/local/doc er dokumentation
/usr/local/man er manpages
/usr/local/lib er link libraries
/usr/local/share er filer shared blandt programmer.
/usr/local/include er include filer til lokale libraries
/usr/local/games ... siger sig selv ...
--
	Sometimes it's better to light a       Carsten Svaneborg
      flamethrower than curse the darkness.      sslug@sslug