Re: [MOEDE] Installfester - hvad vil vi opnå.

On 1 Sep 2002, at 22:42, Hans Schou wrote:

<snip en helt masse>

Jeg tror vi er meget enige. Jeg forventer ikke at en installationsfest
skal løse alle mine problemer og at det er en kom og få andre til at
lave din installation. Jeg synes bare det var uhørt groft at begynde
og diskutere hvem man ønsker at hjælpe og hvem man i hvertfald
ikke ønsker at hjælpe med henvisning til specifikke tilmeldte
personer.

Når man så samtidig begynder at stille regler op for hvem man vil
betragte som "rigtige" linux brugere synes jeg bunden er nået. Hver
enkelt har sine begrundelser til at ville prøve linux og viden niveauet
vil tilsvarende være meget forskelligt. Ask Holme synes jeg er
meget langt ude. Det er muligt at han er linux nørd eller ønsker at
blive det, men jeg synes ikke det retfærdiggør at han på den måde
hænger enkelt personer ud, som måske samtidig er første gangs
brugere af linux og SSLUG. Det er i allerhøjeste grad med til at
skabe badwill og det kan koste meget dyrt i længden.

Jeg fornemmer at SSLUG stræber efter at udbrede brugen af linux
og open source, hvilket vel også betyder at man er lydhør overfor
personer der ikke lige er de store linux hajer, men som på anden
måde vil støtte op om projekterne og det var jo ikke lige det der blev
slået på tromme for i Holme's indlæg.

> Alt hvad du har lyst til. Men hvis du bliver skuffet over ikke at
> kunne få hjælp til noget specielt, så må du nok leve med det.

Jeg er helt klar over det, men spørgsmålet er om Holme er det. Det
er foreningsarbejde på godt og ondt. Jeg har ingen forventninger ud
og at dem der stiller op gør deres bedste og yder i forhold til den
enkeltes evner og lyst. Nogle bære den hellige ild og yder 210% for
foreningen mens andre har et liv ved siden af. Der skal være plads
til begge parter, hvis tingene skal kunne fungere over længere tid.

Med hensyn til installationsfesterne er det så måske det der skal
understreges i indbydelserne. At det er frivillig ubetalt arbjede og at
der hjælpes efter evne. Hvis man kommer med krav ud over det må
man finde professionelle folk andet steds og betale dem for det
stykke arbejde.

Jeg ved jo ikke om det er et reelt problem, men vis det er må man
jo skrive det i indbydelserne.

> Dem som blot vil have Linux (el. *BSD) fordi de hader MS, bliver nok
> ikke rigtigt Linux-bruger nogensinde. I mine øjne er den gruppe spild
> af tid.
>
> Jeg så helst at dem som hader MS bare købte en T-shirt med nogle
> smæde-vers, og blev ved med at bruge Windows.

Hæ, Hæ. :-) Jeg må indrømme at jeg startede lidt i den grøft. Det
var det der fik mig til at søge efter en erstatning. I dag har jeg dog
en lidt mere afslappet holdning og er i stigende grad blevet
tilhænger af Open Source. Jeg er ikke sikker på det bliver min
bible, men det tiltaler mig på mange måder.

> Prøv at få noget rabat. Er du studerende eller så, skulle det være
> muligt.

Min tid som studerende er forbi og der er ingen rabat at hente. Ud
over det er jeg ikke særligt interesserede i at køre med Windows
server privat. Om jeg skal starte med at lære windows eller Linux
kommer for mig ud på et, men min sympati er primært mod open
source og linux.

> Jeps, det er nok maillisterne der henvises til. Nu har jeg ikke
> skrevet ovenstående, men blot sat linket ind, men jeg tror det er hvad
> der menes.

Ok, det er muligt det skal forstås sådan, jeg fik bare den forståelse
at SSLUG folket var nørderne i forhold til LinuxLab.

> Man kan håbe på det, men ikke regne med det. Jeg har tilmeldt som
> installatør, og jeg kan altså ikke alt. Det må du leve med.

Som jeg skrev før har jeg ingen forventninger ud over at folk gør
deres bedste, så jeg overlever jo nok. :-)

Selv er jeg ingen ørn til linux men kan da kaste en distribution ind
med en spade og det er da også alt. Det jeg evt. kunne tænke mig
var måske hjælp til at komme lidt videre med det opsætnings ting
jeg ikke lige kan finde ud af. Hvis det lykkes så hurra og tak for
hjælpen. Hvis ikke så er det prøvet og tak for hjælpen.

> Hvad skal SSLUG gøre ved, at jeg ikke er dygtig nok til at hjælpe dig?
> Løsningen er nok ikke at smide mig eller dig ud.

SSLUG skal ikke gøre noget ved det. SSLUG skal bare gøre det
klart at medlemmerne er meget forskellige og med meget
forskellige ønsker, evner og resourcer. Dem der i dag står uden
viden og er tilbageholdende med foreningsarbejde er måske
morgendagens guruer med den hellige ild. Der er inge grund til at
hænge dem ud og håne dem i dag, for så er de der sikkert ikke i
morgen.

Det man skal forsøge at sikre sig er at min forventning til dig og
SSLUG ikke overstiger dine evner, ved at på indbydelse at gøre det
klart at det er hjælp til selvhjælp og hvad man forvente/ønske men
ikke forlange.

Man kan så diskutere hvilke krav man kan stille til dem der ønsker
at få hjælp og det skal man selvfølgelig gøre, men vel og mærke
inden indbydelsen sende ud og folk begynder at tilmelde sig.

--
Kurt Frederiksen