Re: [MOEDE] Installfester - hvad vil vi opnå.

"Ask Holme" <sslug@sslug> wrote in message

> [...]
> ud, jeg nævnte 2 personer som eksempler -- et andet eksempel kan være
> den person som Poul-Erik Andreasen fik til sidste installfest i
> roskilde, denne person ønskede en redhat server, med apache,webmin og
> alt det der. Han var bestemt ikke aktiv i deltagelse af configuration af
> server og han blev nærmest fornærmet da jeg ikke ville sælge ham min
> "Apache pocket reference" bog. Såvidt jeg forstod på Poul havde det ikke
> ligefrem været nogle fornøjelse, specielt ikke fordi at den 200mhz han
> havde taget med crashede 3 gange under installationen. Det er den slags
Det er svært, men må være helt legalt at sige fra undervejs. Naturligvis
hvis man ikke føler sig opgaven voksen, men også efter min mening hvis man
ikke svinger sammen, føler sig udnyttet osv. Det kan man bare ikke sætte
noget op om på forhånd.

> Jeg kan godt se den pointe der og nej selvfølgelig har folk lov til at
> bruge windows - Jeg siger bare at det måske ikke ligefrem at folk som vi
> ønsker at se her for ja, jeg forventer faktisk at folk et eller andet
> sted giver noget tilbage til sslug i sidste ende, selvfølgelig må man
> renge med at vist antal personer som går tilbage til windows igen etc.
> Det er også helt fint, men jeg ser ingen grund til at installere for
> personer hvor man bare ved at de ligemeget hvad ikke vil give noget
> tilbage til sslug.
Jeg tror min sandten, at du mener at installfesterne primært skal tjene til
at promovere Linux som workstation. For mig er Linux primært et server
system, og den grafiske såvel som den tekstbaserede brugerflade er noget,
der er under heftig udvikling, og som måske om nogle år kan komme til at
erstatte min NT. Jeg kan altså ikke se noget problem i, at der er nogle, der
gerne vil have hjælp til at få Linux til at gøre det Linux er god til, også
uden at de nødvendigvis ønsker at skippe alt hvad de kender (og måske har
købt i dyre domme), for at få et helt fremmed styresystem og en helt fremmd
brugerflade og samtidigt miste muligheden for at kunne køre de spil og ting
og sager, de er vant til..

> Jeg taler også mere generelt end bare på lørdag, hvis vi taget tidligere
> installfester i tankerne så har vi ofte har 2 maskiner per installatør,
> det er noget lidt andet. Derudover plejer der såvidt jeg ved at være
> stor tilmelding lige op til.
- Jeg håber også på lidt flere deltagere.

> Bestemt ikke, folk som er interreseret i linux skal da altid have hjælp
> også selvom det er med en eksisterende installation, dem jeg ikke gider
> er hjælper er dem som jeg ved aldrig nogle sinde vil gide at sætte sig
> ind i linux overhovedt - vil komme løbende og bede om hjælp hvergang
> deres maskine beder dem om at kører fsck manuelt og generelt vil droppe
> linux vil de skal bruge andet end et smart webinterface og evt. et par
> grafiske guides til at administrer serveren i kælderen.

Jeg tror (og håber), at der er tale om at snakke forbi hinanden. Stillet
over for det ukendte reagerer vi forskelligt, og jeg kan sagtens forestille
mig deltagere, som går helt i baglås, og ikke tør noget fordi det de gør
sikkert alligevel er forkert, og ham der sidder ved siden af ved alt..

> Det kommer an på hvad du vil kalde målgruppen, personligt vil jeg ikke
> sige at server folk direkte ryger ind under målgruppen - især ikke når
> det som du ser drejer sig om grafisk administration, nu kan det godt
> være at jeg bare er blevet lidt for nørdet men hvis man ikke gider sætte
> sig ind i ssh, commandline ting etc. så ved jeg ikke om man bør have en
> linux server.
Her er vi fundamentalt uenige. Enhver der ønsker at sætte en Linux-server op
hjemme er på rette vej - og skal som sådan belønnes med en positiv holdning.
Det er langt lettere at få serveren til at virke, hvis man bruger gode
grafiske programmer som fx. webmin, end det er ved at rette i diverse
konfigurationsfiler. Det gode grafiske program vil strukturere opgaven, og
opdele den i logisk sammenhængende emner, en meget fin hjælp til begynderen.
Jeg vil til hver en tid betragte det som en udemærket måde at komme i gang
på. Vil man derefter have det til at køre bedre, så skal
konfigurationsfiler, man osv. nok komme helt af sig selv.

>Derudover mener jeg ikke at servere er noget som direkte
> bør hører til på installfester, selvfølgelig hvis der er tid og det er
> linux brugere der gerne vil have hjælp til apache config etc. jow så er
> det fint, men de der "Jeg vil have en apache server til mit domain,
> mysql og ftp adgang -- det sætter du lige op for mig ik?" typer kan jeg
> ikke tage, det er en gruppe som jeg simpelthen ikke mener høre til på
> installfesterne.
Du blander efter min mening to ting sammen her. Brugerens ønsker og
brugerens indstilling. Lad os holde det fra hinanden. Du vil sikkert også
kunne finde brugere, der ønsker en workstation, og som har en uheldig
indstilling eller attitude.

> Ehh, måske bør det lige påpejes at nr. 11 er en DEBAIN server med
> apache,news,mail,ftp,mysql og det hele - han er dog den eneste server
> person som jeg et eller andet sted synes er ok, idet han gør klart at
> han faktisk selv har prøvet først men ikke lige kan få det til at spille
> -- derfor vil jeg gerne hjælpe ham videre, men han får selv lov til at
> sætte mail,INN etc. op -- dog med vejledning hvor behøves.

Jeg skrev blot at jeg nødig ville, og det skyldes alene, at jeg kunne passe
fint ind i hans sted når det kommer til konfiguration af X. Efter min mening
er det helt fint, at man kan komme og få hjælp til mere langhårede ting.
Ofte er det kun et par begreber, der skal på plads, så kører det. De par
gange jeg har prøvet at hjælpe på NBI har jeg da også hver gang selv fået
stillet et par spørgsmål til kyndige folk, så jeg også gik hjem med et
udbytte.
Jeg er altså enig med dig i, at begynderen skal prioriteres højest, men ikke
i, at den der vil have en workstation skal prioriteres højere, end den der
vil have en server til hjemmebrug. Jeg vil endog vove den påstand, at det
kræver væsentligt mindre hjælp at installere en hjemmeserver, end en
workstation, alt taget i betragtning.