Re: [MOEDE] Installfester - hvad vil vi opnå.

On Sun, 1 Sep 2002, Kurt Frederiksen wrote:

> - De skal sværge troskab til SSLUG og være aktiv

Nej. Der er mange der bruger Linux som aldrig har været medlem af SSLUG,
hvilket er helt fint. SSLUG har ikke noget monopol på Linux.

Den forventede aktivitet (jeg taler kun for mig selv), er at du måske
hjælper naboen eller svogeren på andet tidspunkt. Men det er ikke noget
krav.

> - De må ikke have ønske om installation af server programmer.

Nu er det at installerer en server jo ikke det store problem, specielt
ikke hvis den bare skal køre i tekst-mode. Problemet kommer med de ekstra
ting der skal oven i, for at gøre det til en server. Her må det forventes
at folk kan få hjælp via mail-lister eller bøger, når først systemet er
oppe at køre.

Der findes ret mange server daemons, og det vil ikke være rimeligt at
forlange at kunne få hjælp til dem alle.

> - De må ikke benytte Windows

Jo. Husk at lave partitionering inden du kommer.

> - De skal selv kunne foretage installationen

Ja det skulle gerne være resultatet efterfølgende. Det skulle gerne opnås
ved at du selv deltager aktivt i installationen. Du kan ikke bare komme og
sætte maskinen, og så hente den nogle timer senere. Er det urimeligt?

> Jeg vil da ikke sværge troskab til hverken SSLUG eller Linux.

Det har jeg heller ikke gjort. Linux er noget jeg bruger i en periode.

> Om jeg også i fremtiden vil benytte den på min desktop hjemme er
> usikkert, da jeg til daglig arbejder med windows.

Mit gæt er at de fleste af SSLUGs medlemmer har Windows som desktop,
men har ikke rigtigt noget at have det i. Kun et gæt.

> I øjeblikket er jeg ved at prøve om jeg kan få en disktop linux til at
> køre som kan erstatte min windows og de programpakker jeg har dertil,

For nogle ville det kunne lade sig gøre.

> Hvad er så lige vi må bruge linux til, hvis vi skal have hjælp på en
> installfest?

Alt hvad du har lyst til. Men hvis du bliver skuffet over ikke at kunne få
hjælp til noget specielt, så må du nok leve med det.

> For mig at se er den eneste logiske grund til at skiftet til linux at
> den billigt kan noget som en standard windows ikke kan. Nemlig arbejde
> som server.

Jeg tror det er en ret stor gruppe i SSLUG der bruger Linux sådan.

> Med mindre man altså er religiøs modstander af Microsoft og alt deres
> uvæsen.

Dem som blot vil have Linux (el. *BSD) fordi de hader MS, bliver nok ikke
rigtigt Linux-bruger nogensinde. I mine øjne er den gruppe spild af tid.

Jeg så helst at dem som hader MS bare købte en T-shirt med nogle
smæde-vers, og blev ved med at bruge Windows.

> Jeg har en grund til at se på linux og det er at jeg ikke vil køre med
> pirat software og samtidig ikke har lyst eller råd til at betale for en
> fuld Microsoft server løsning.

Prøv at få noget rabat. Er du studerende eller så, skulle det være muligt.

> Spcielt finder jeg det betænkeligt at man henviser til
> http://linuxlab.dk/calendar/installparty hvor der står hvad LinuxLab vil
> være med til. Under "What do we offer" står der i sidste linie: "For
> help on more advanced topics, try Skåne Sjællands Linux User Group"

Jeps, det er nok maillisterne der henvises til. Nu har jeg ikke skrevet
ovenstående, men blot sat linket ind, men jeg tror det er hvad der menes.

> En logisk følge af det er for mig at SSLUG åbenbart afholder
> installationsfester, hvor man kan få hjælp til de mere avanceret
> installationer.

Man kan håbe på det, men ikke regne med det. Jeg har tilmeldt som
installatør, og jeg kan altså ikke alt. Det må du leve med.

Hvad skal SSLUG gøre ved, at jeg ikke er dygtig nok til at hjælpe dig?
Løsningen er nok ikke at smide mig eller dig ud.

mvh/hans
[Om lukkeloven] Som det er nu, har vi en dag om ugen, hvor
København ligner Dresden i 1945.	-- Martin Geertsen