Re: [MOEDE] Installfester - hvad vil vi opnå.

On 1 Sep 2002, at 15:43, Ask Holme wrote:

> Jeg kan godt se den pointe der og nej selvfølgelig har folk lov til at
> bruge windows - Jeg siger bare at det måske ikke ligefrem at folk som
> vi ønsker at se her for ja, jeg forventer faktisk at folk et eller
> andet sted giver noget tilbage til sslug i sidste ende, selvfølgelig
> må man renge med at vist antal personer som går tilbage til windows
> igen etc. Det er også helt fint, men jeg ser ingen grund til at
> installere for personer hvor man bare ved at de ligemeget hvad ikke
> vil give noget tilbage til sslug.

Nu er jeg efterhånden lidt forvirret. Hvem er det lige du vil tillade
gennem nåleøjet til SSLUG og Installfest?

- De skal sværge troskab til SSLUG og være aktiv
- De må ikke have ønske om installation af server programmer.
- De må ikke benytte Windows
- De skal selv kunne foretage installationen

Jeg kan da godt se at jeg skal melde mig ud af SSLUG hvis det er
de betingelser der skal være gældende.

Jeg vil da ikke sværge troskab til hverken SSLUG eller Linux. Linux
er et værktøj for mig ikke en religion. Hvor aktiv jeg evt. kommer til
at være i SSLUG afhænger da af mange ting såsom geografi,
helbred, evner o.s.v

Min primære interesse i Linux er da at få sat en server op, som
ikke koster mig 1 mill. kr i license rettigheder. Om jeg også i
fremtiden vil benytte den på min desktop hjemme er usikkert, da
jeg til daglig arbejder med windows.

I øjeblikket er jeg ved at prøve om jeg kan få en disktop linux til at
køre som kan erstatte min windows og de programpakker jeg har
dertil, men jeg kan jo godt se at det ikke er dig jeg skal spørge om
hjælp.

Jeg havde faktisk tænkt mig at min næste revision af min
hjemmeside skulle indeholde et link til SSLUG, men det kan da
godt være jeg skal se tiden lidt an, hvis det skulle vise sig at
SSLUG er en elite forening eller er det et trossamfund?

> Det kommer an på hvad du vil kalde målgruppen, personligt vil jeg ikke
> sige at server folk direkte ryger ind under målgruppen - især ikke når
> det som du ser drejer sig om grafisk administration, nu kan det godt
> være at jeg bare er blevet lidt for nørdet men hvis man ikke gider
> sætte sig ind i ssh, commandline ting etc. så ved jeg ikke om man bør
> have en linux server.

Hvad er så lige vi må bruge linux til, hvis vi skal have hjælp på en
installfest?

For mig at se er den eneste logiske grund til at skiftet til linux at
den billigt kan noget som en standard windows ikke kan. Nemlig
arbejde som server. Med mindre man altså er religiøs modstander
af Microsoft og alt deres uvæsen.

Jeg har  en grund til at se på linux og det er at jeg ikke vil køre med
pirat software og samtidig ikke har lyst eller råd til at betale for en
fuld Microsoft server løsning.

Jeg håber da på med venners hjælp at komme i luften med en linux
server og forventer da også et langt stykke hen ad vejen at benytte
grafiske værktøjer til at styre den.

Det betyder altså, såvidt jeg kan se, at du ikke mener jeg er en
værdig Linux bruger, som kan søge hjælp ved en installfest og vel
derfor heller ikke bør være medlem af SSLUG.

Jeg må indrømme at hvis det er den almindelige holdning i
foreningen køles min interesse da væsentligt.

Alt i alt synes jeg det er en beskidt måde at føre en diskution om
fremtiden for installationsfesterne at trække 2 tilmeldte frem som
noget man ikke gider have med at gøre før arangementet er
overstået. Hvis de sidder og læser med her, kan jeg godt forstå hvis
de melder sig fra og ALDRIG nogen sinde mere nærmer sig Linux
eller SSLUG igen. For ikke at tale om de der bare læser med og
overvejer Linux i en eller anden sammenhæng.

Jeg sidder selv med en dårlig smag i munden og jeg har dog fulgt
listerne igennem i hvertfald det seneste år.

Spcielt finder jeg det betænkeligt at man henviser til
http://linuxlab.dk/calendar/installparty hvor der står hvad LinuxLab
vil være med til. Under "What do we offer" står der i sidste linie:
"For help on more advanced topics, try Skåne Sjællands Linux
User Group"

En logisk følge af det er for mig at SSLUG åbenbart afholder
installationsfester, hvor man kan få hjælp til de mere avanceret
installationer.

Hvis det ikke er tilfældet skulle man se at få fjernede den tekst eller
lade være med at henvise til den.

Jeg synes man skal udsætte denne diskution til efter den 7.
september og så få en evaluering af den installationsfest og
installationsfesterne i helhed.

Hvis det er et problem at der er for stor spredning i de installations
ønsker der kommer til installationsfesterne skal det selvfølgelig
løses, men det skal ikke ske ved at smide folk væk efter
arrangementet er annonceret.

--
Kurt Frederiksen