Re: [MOEDE] Installfester - hvad vil vi opnå.

On Sat, 31 Aug 2002 14:00:21 +0200
"E. Sjørlund" <sslug@sslug> wrote:

> Nu er der kun 11 tilmeldte, og 10 der vil hjælpe. Det burde vel give
> plads til det lidt mere specielle. Til gengæld ved jeg ikke om mine
> evner rækker til noget nyttigt i det selskab.

Der er massere tid til det, jeg siger heller ikke at folk skal skrives
ud, jeg nævnte 2 personer som eksempler -- et andet eksempel kan være
den person som Poul-Erik Andreasen fik til sidste installfest i
roskilde, denne person ønskede en redhat server, med apache,webmin og
alt det der. Han var bestemt ikke aktiv i deltagelse af configuration af
server og han blev nærmest fornærmet da jeg ikke ville sælge ham min
"Apache pocket reference" bog. Såvidt jeg forstod på Poul havde det ikke
ligefrem været nogle fornøjelse, specielt ikke fordi at den 200mhz han
havde taget med crashede 3 gange under installationen. Det er den slags
folk jeg gerne vil undgå.

> Jeg er en af de der styrer min server fra Windows, og gør det grafisk
> via XWin32. Gør det mig til mindre Linux-bruger? Før jeg købte XWin32
> brugte jeg med stor fornøjelse vnc, præcis som jeg ville foreslå de to
> at gøre det - altså grafisk administration af serveren fra en
> Windows-maskine. Er din forventning til mig, at jeg ikke vil give
> noget tilbage til"samfundet", siden jeg er så uartig, så jeg bruger
> Windows på min arbejdsplads?

Jeg kan godt se den pointe der og nej selvfølgelig har folk lov til at
bruge windows - Jeg siger bare at det måske ikke ligefrem at folk som vi
ønsker at se her for ja, jeg forventer faktisk at folk et eller andet
sted giver noget tilbage til sslug i sidste ende, selvfølgelig må man
renge med at vist antal personer som går tilbage til windows igen etc.
Det er også helt fint, men jeg ser ingen grund til at installere for
personer hvor man bare ved at de ligemeget hvad ikke vil give noget
tilbage til sslug.

> På lørdag - hvor er anden række, når der kun er 11 tilmeldte? Hvis der
> ikke kommer et mylder i de sidste dage, så må der vel netop være fin
> plads til at se på de lidt mere langhårede problemer.

Jeg taler også mere generelt end bare på lørdag, hvis vi taget tidligere
installfester i tankerne så har vi ofte har 2 maskiner per installatør,
det er noget lidt andet. Derudover plejer der såvidt jeg ved at være
stor tilmelding lige op til.

> [...]
> hører om, at du kan få hjælp til selvhjælp ved et arrangement, men at
> prisen for det er, at du skal forpligte dig i en eller anden
> udstrækning til at hjælpe andre ved kommende arrangementer. Ville du
> turde binde an med det? En ting er, at man risikerer at få lagt et
> styresystem på maskinen, som man aldeles ikke kan finde ud af at bruge
> senere. Her kan man jo bare installere Windows igen, så er den klaret.
> En helt anden ting er, hvis man har forpligtet sig i en eller anden
> grad til at hjælpe andre til at bruge det man altså aldrig selv kom i

Der mener jeg ikke du har ret, for selvfølgelig skal folk jo have
muligheden for at vende tilbage til linux og glemme sslug helt - det er
jo heller ikke nogen form for juridisk forpligtelse vi snakker om!

> [...]
> været nævnt, at folk med ondt i en eksisterende installation kom i
> anden række, kun kunne forvente hjælp i det omfang der var tid til
> overs osv. Den indstilling synes jeg er helt fin og fair - hvilket jeg
> er sikker på, at de, der har det på den måde, også gør. Jeg husker
> stadig den inst. fest på MBI, hvor jeg sad med et panik-problem og fem
> garvede gutter stod og kiggede lige så forvirrede på dyret som jeg.
> (/dev/null var skrivebeskyttet). Er det den slags hjælp, du mener, at
> jeg aldrig skulle have fået eller skulle have betalt mig fra?
Bestemt ikke, folk som er interreseret i linux skal da altid have hjælp
også selvom det er med en eksisterende installation, dem jeg ikke gider
er hjælper er dem som jeg ved aldrig nogle sinde vil gide at sætte sig
ind i linux overhovedt - vil komme løbende og bede om hjælp hvergang
deres maskine beder dem om at kører fsck manuelt og generelt vil droppe
linux vil de skal bruge andet end et smart webinterface og evt. et par
grafiske guides til at administrer serveren i kælderen.

> Lad os de på de tilmeldinger du er noget skeptisk over for (var det
> det rigtige udtryk)?
> Nummer 3 og 6 vil gerne have sat en typisk "Min gamle maskine skal
> gøre nytte som hjemmeserver i kælderen" løsning op. Vedkommende vil
> gerne slippe for at skulle have skærm og tastatur på maskinen, og vil
> derfor helst kunne administrere den fra en af Windowsklienterne. Den
> løsning har jeg haft i flere år, og jeg anser den for at være en meget
> klog og fin måde at komme i gang med Linux på. Som jeg læser den
> tilmelding, er der helt klart tale om medlemmer af målgruppen.

Det kommer an på hvad du vil kalde målgruppen, personligt vil jeg ikke
sige at server folk direkte ryger ind under målgruppen - især ikke når
det som du ser drejer sig om grafisk administration, nu kan det godt
være at jeg bare er blevet lidt for nørdet men hvis man ikke gider sætte
sig ind i ssh, commandline ting etc. så ved jeg ikke om man bør have en
linux server. Derudover mener jeg ikke at servere er noget som direkte
bør hører til på installfester, selvfølgelig hvis der er tid og det er
linux brugere der gerne vil have hjælp til apache config etc. jow så er
det fint, men de der "Jeg vil have en apache server til mit domain,
mysql og ftp adgang -- det sætter du lige op for mig ik?" typer kan jeg
ikke tage, det er en gruppe som jeg simpelthen ikke mener høre til på
installfesterne.

> Nummer 5 vil ikke smide en fungerende XP ud, men vil på den anden side
> gerne kunne lege med Linux på sin hurtige maskine. En rigtig
> forsigtigper - hvad er der galt ved det?.

Jeg har aldrig sagt jeg havde noget imod dual boot løsninger.

> Jeg må indrømme, at jeg ikke ser de problemer du gør i de
> tilmeldinger.(Faktisk er nummer 11, der vil have hjælp til noget X
> configuration da nok den jeg nødigst ville skulle hjælpe.)

Ehh, måske bør det lige påpejes at nr. 11 er en DEBAIN server med
apache,news,mail,ftp,mysql og det hele - han er dog den eneste server
person som jeg et eller andet sted synes er ok, idet han gør klart at
han faktisk selv har prøvet først men ikke lige kan få det til at spille
-- derfor vil jeg gerne hjælpe ham videre, men han får selv lov til at
sætte mail,INN etc. op -- dog med vejledning hvor behøves.

Ask