Re: [MOEDE] referat af møde 11.01.2000

On Wed, 12 Jan 2000, Hanne Munkholm wrote:

> Referat af møde 11.01.2000
>
> I grove træk.
>
> Andre må gerne rette og supplere hvis jeg siger noget
> crap.

Jeg ved ikke om jeg vil kalde det crap....

> Det tredie foredrag var med Christoffer
> Hall-Frederiksen fra DIKU.
>
> Han fortalte om en klynge på 17 maskiner, med noget
> farligt fint netværks-hardware der går hurtigt og
> hedder SLI. (Tror jeg). Så hurtigt det er PCI bussen i
> PC'erne der er flaskehalsen, og ikke netværket. I
> øvrigt er det PIII'er og de kører RedHat.

Ikke SLI (ej ej ej), men SCI: Scalable Coherent Interface.
Faktisk er de SCI implementationer vi har ikke strengt "Coherent", men lad
det nu ligge. Netkortene er iøvrigt ikke så dyre igen, ca. $1000 for et
kort, og et par hundrede $ for et kabel.

> Tak til Mads Bondo Dydensborg for en masse supplerende
> kommentarer, har du overvejet at holde foredrag sammen
> med Christoffer? I ville supplere hinanden godt.

(Faktisk var jeg lidt flov over at snakke så meget, men omvendt er det jo
svært at holde sig tilbage når jeg nu sidder med det hver dag....)

> Han nævnte også de følgende 5 punkter som grunde til
> ikke at bruge Linux på en klynge der skal levere den
> bedst mulige performance (regnekraft):

Jeg tager lige et par kommentarer til Prebens indvendinger.

> * NFS langsomt
NFS under Linux er _langt fra_ optimalt. MEN, jeg tror han har testet
Linux NFS imod en Alpha NFS server, og det kager helt ud. Til gengæld
sutter Alpha NFS imod en HPUX server. Osv. Linux til Linux NFS er faktisk
ganske godt; jeg har hørt fra folk at det er bedre end Alpha NFS til Alpha
NFS.

> * AMD automounter

Der blev nævnt at kerne automounteren var en del bedre end amd.

> * Swap disk over 2 GB

Ole indvendte at han personligt har kørt med swapdiske på 3.7 GB.

> * Store filsystemer > 100 GB

Der blev givet eksempler på folk der havde solgt systemer til kunder på
over 100 GB.

> * Journaled file system

Der findes intet i OSS, men man kan købe sig til det. OSS er på vej, men
lige akkurat med filsystemer går der nok lang tid før man "tror" nok på
det til at det bliver rigtigt almindeligt.

> Der var dog folk i blandt publikum, der mente at de
> fleste af de argumenter ikke duer mere. Undtagen måske
> den sidste? Og at de ikke var så vigtige da de er til
> at komme udenom, imens argumenterne, med compilere og
> math libs var gode nok.

Jeps, argumenterne med compilere og math libs er det virkelige problem:
Compaq har dog allerede (blev der sagt) frigivet deres compilere til
Linux.

Jeg synes personligt - men det hører nok ikke til i et referat - at Preben
måske havde lavet nogen lidt sjove sammenligninger; han havde
sammenlignet Compaqs optimerende Fortran compiler med gnu fortran, osv.
Ham havde ikke (så vidt jeg kunne se) forsøgt at sammenligne kommercielle
produkter på de to platforme, men kommercielle på den ene, og GNU på den
anden. Man kan jo tænke lidt over hvorfor, men det er ikke vigtigt; det
var spændende at høre om under alle omstændigheder - og han indrømmede da
at Linux ville komme i betragtning igen, næste gang de bygger en super
computer :-)

Mads

Faced with the prospect of rereading this book, I would rather have my brains
ripped out by a plastic fork
                 - Charles Cooper, ZD net, in review of sslug@sslug by Bill Gates.