Re: [MISC] Linux uncervisning. Interessen skal fanges...

Jesper Lund wrote:
> Tit møder man muren, "Jamen, Wintendo kan det jeg skal bruge".

Hvad med de kompetancer de kan tænkes at have brug for i
fremtidige ansættelser? Til server/netværksinfrastrukur
er der jo mange der bruger Linux.

> Jeg havde tænkt mig at hjælpe dem med at sætte en Samba server
> op. En firewall til deres hjemmeADSL, som mange sikkert har,
> hvis der er tid til det, gerne en Web/FTP server de også kan
> sætte på deres hjemme-ADSL.

Hvorfor FTP? Det er en forældet protokol til alt andet end
annonym download, den sender jo passwords i klar tekst
ligesom telnet (så netkortet skal pilles ud og dyppes i
vie-vand før man dræber telnet demonen, ellers er der nogen
der kan sniffe passwords).

Jeg ville vælge apache+php og http fileupload istedet, med
mindrer der er en speciel grund til at bruge FTP. De fleste
browsere kan webuploade, der er mulighed for bruger
konfigureret password beskyttelse, og man kan disable
download fra det directory filer uploades til, og så vidt
jeg husker kan man indbygge størrelses restriktioner i php
scriptet, der også kan teste om der er plads på harddisken
osv.

--
* Email: Carsten dot Svaneborg at risoe dot dk *
*  http://www.fys.risoe.dk/fys/External/casv/  *