Re: [MISC] Er danskere dummere end andre mennesker? (was: Re: [MISC] Endnu et hul)

Peter Makholm wrote:
> Det er jo så det der er spørgsmålet. Er de gængse IQ-test
> kalibreret så godt at det er tilfældet for danmarks befolkning.

Frankly, så tror jeg intelligenstests er det rene hogwash,
men nu er jeg heller ikke med i Mensa (og har aldrig været
medlem i Manses klub på DIKU, hvis den altså stadig eksistere).

Vi kan vælge en eller anden test, og definere at resultatet
er et mål for "intelligens". Ligesom du kan vælge at tælle
antallet af lopper på en hund, og kalde det en mål for dens
pelsrensnings kompetance. Dette kan også normeres så
standard hunden har index 100. (jeg tvivler dog på om man
får en Gaussisk fordeling ud af det)

> Giver det mening at definere intelligens sådan?

Per definition blander jeg mig ikke i definitioner af
intelligens, eller Bell kurve diskussioner.

Det syntes at være en evig tilbagevendende diskussion, ligesom
definitionen af race med racister, eller definitionen af
evolution/bigbang med kreationister.

> Forestil dig at bruge en ligende definition til noget der
> rent faktisk kunne måles.

Du kan sagtens måle noget med intelligenstests, ligesom
astrologien kan "måle" planeternes positioner ved en
persons fødsels (hvis de kan regne rigtig og tage præcession
med!), om du kan konkludere noget fra dem er noget helt andet.

Btw. så er "Halvdelen af danskerene er ihvertifals dummere
end gennemsnittet. ;*)" en reference til Carl Sagans
"The deamon hounted world, Science as a candle in the darkness",
hvori det står at en eller anden Amerikansk præsident
(Eisenhower??) blev meget fortørnet da han fik at vide at
halvdelen af alle Amerikanere havde under middel intelligens.

--
* Email: Carsten dot Svaneborg at risoe dot dk *
*  http://www.fys.risoe.dk/fys/External/casv/  *