Re: [MISC] Endnu et hul

Peter Makholm (sslug@sslug) expressed in
<sslug@sslug>:

[...]

> Jeg pøver igen: Har du nogensinde hørt om nogen der med held har fået
> godtgørelse fra MS eller en af deres forhandlere på grund af fejl i et
> MS-produkt?

Det handler ikke om godtgørelse (og i øvrigt tror jeg det er svært at
bevise hvor meget man helt præcist skal have godtgjort, men det er en helt
anden sag) men om skyld og ansvar.

> Nej, mister du et tocifret millionbeløb på grund af ustabilitet i et
> kommercielt produkt, så er du lige så dårligt stillet som hvis du
> anvendte open source.

Rent teknisk og økonomisk ja. Men det er ikke nødvendigvis hele sandheden.
Hvis lille geeky Thomas[1] installerer Linux med Apache og den bryder ned
er det Thomas him-self der står med skraldet. Hvis Thomas havde købt en
Windows 2000 server med IIS, så havde Thomas en (delvist ubrugelig) garanti
på produktet. Derfor kan Thomas sende lorten videre. Det kan han altså ikke
på samme måde med en Linuxbox. Chefen ved ikke en kæft om hvorfor Windows
er bedre end Linux eller vice versa, men Micrsoft laver nogle fine papirer
og er et anerkendt firma der forstår at promovere sig selv. Det samme
finder man altså ikke på Linux. Linux er lavet af nørder, for nørder og til
nørder - det virker fint når man er nørd, men når man er chef dur det bare
ikke. Når så den IT-ansvarlige i virkeligheden er en maskinarbejder[2] der
selv har installeret et lydkort i sin maskine og dermed den bedst
kvalificerede (sådan _er_ det sgu' i mange små produktionsvirksomheder) så
vælger han jo heller ikke Linux - for hvor skal han få hjælp når chefen
står og ånder ham i nakken?
Der er jo selvfølgelig *LUG'en - men den er baseret på frivillig
arbejdskraft og svaret kommer oftest først efter 1600 hvor manden har fået
fri.
Den lokale computerpusher sælger kun Microsoft produkter fordi Microsoft
laver nogle fine plakater butikken kan have hængende. Det gør Linux-folket
ikke (men de laver nogle seje T-shirts :))., og kan derfor heller ikke
hjælpe.
Og de få computervirksomheder der rent faktisk beskæftiger sig med Linux
findes næppe lige i nærheden.
Slutteligt er der jo den lokale Linux-expert men han har desværre kemi
eller matematik da problemt opstår og kan heller ikke hjælpe.

[1] Enhver lighed med virkelige personer er rent tilfældigt (den skulle jo
med :)).

[2] Igen: Enhver lighed med virkelige personer er rent tilfældigt.

--
Med Venlig Hilsen
Henrik Bøgh, #Linux.DK