Re: [MISC] Programeringssproget BrainFuck

Ole Tange <sslug@sslug> wrote:
: On Wed, 20 Jun 2001, Poul-Erik Andreasen wrote:

:> Ole Tange wrote:
:> >
:> > I forbindelse med DeCSS fandt jeg BrainFuck. Det er nok det mindst
:> > komplicerede Turing-komplette sprog jeg nogen sinde har set.
:>
:> Er det ikke i bare en virtuel turingmaskine

: Nej. Den oprindelige turingmaskine kunne:

: * Udskifte tegnet på båndet med et andet (eller det samme)
: * Skifte tilstand

: Samtidig med en af:

: * Flytte til højre
: * Flytte til venstre
: * Blive stående

Er muligheden for at blive stående med i Turings oprindelige?

Desuden er båndet uendeligt i begge retninger i Turings oprindelig TM...

: Og ved nærmere eftertanke, så kunne jeg da sagtens gøre BrainFuck
: mindre. Hvad skal du med +, når du har -? a=a+1 kan emuleres som a=a-255
: (BranFuck bruger bytes) eller:

Ahh, jeg husker faktisk BF fra år tilbage på Amigaen. Havde fuldstændig glemt det.
BF's oversætter fylder 240 bytes kompileret! (til AmigaOS 2.0).

Der kunne GNOME, KDE og Mozilla folkene godt lære noget... ;-)

Mvh Morten