Re: [MISC] RE: [MISC] afgift på internet forbrug !?

Allan> On Tue, 12 Jun 2001 09:42:06 +0200 (MET DST), Jacob Sparre Andersen
Allan> <sslug@sslug> wrote:

> [...]

Allan> Ja, naturligvis. Jubii vil lade det være op til internetudbyderen at
Allan> styre, hvordan adgang og betaling for denne udbyders kunder skal
Allan> håndteres.

Allan> Jeg er enig med Ole Tange. Der er intet odiøst i ideen. Hvis man har
Allan> et site, som man formoder, at en masse mennesker kan være interesseret
Allan> i, er det efter min mening helt i orden at tage penge for at give
Allan> adgang - og afregning med internetudbyderen er nok langt, langt mere
Allan> håndterbar end at brugerne skal give x øre pr. søgning. Så kan
Allan> internetudbyderen jo sammensætte pakker, hvor man mod ekstrabetaling
Allan> har adgang til en passende sammensætning af betalingssites.

Det fører også til en cementering af centralisering af nettet.

Fx bliver man så nødt til at forbyde folk at sætte deres egne proxy-servere op.

I min andelsforening er vi nogle stykker der skal til at dele en ADSL
linie. Hvad hvis nogen vil betale for Jubii og andre ikke vil?

Hvorfor skal jeg ikke have penge for at folk henter mine sider? Det skaffer jo
også lidt trafik til teleselskaberne.

Hvorfor skal Jubii ikke betale mig for at kunne søge på mine sider?

Jubii og de andre kunne sikkert få teleselskaberne til at stå for
mikrobetalingerne. Krak kunne så lave et link af typen:

betaling.udbyder.dk?side=www.krak.dk/kort42.gif&betaling=0.05

Udbyderen kunne så have en side der sagde: Hvis du klikker videre til denne
side koster det 5 øre inkl 1 øre i provision til os. Betalingen kommer på din
næste telefon/internet/ADSL regning.

Eller krak kunne lave et tilbud: For 35 kr for du ubegrænset adgang til krak i
3 mdr.

Nervøse forældre kunne så blokere for betaling.udbyder.dk med fx junkbuster.

--
   Niels Elgaard Larsen
   E-mail: sslug@sslug <URL:http://www.diku.dk/users/elgaard/>