Re: [MISC] magler ved linux desktoppen (was:[MISC] ComOn-rundspørge: Linux er død!)

Thomas Rasmussen wrote:

> Mon ikke man kunne bruge xml der? Jeg mener jeg har hørt at der var
> ideer oppe og vende så at man kunne bruge xml til alt, hvilket ville
> gøre det dejligt for forskellige programmer at snakke sammen. Desværre

xml er stærkt opreklameret.

i sig selv tilbyder det ikke anden funktionalitet end en diskettefil,
nemlig et sted at lagre information indtil det skal bruges til noget.
fordelen er bare at det er meget, meget nemt at indlæse det i et
program, men herefter er det helt op til programmet hvad der skal gøres
ved det.

microsoft er meget aktive i at bruge og anvende xml (det gør det
ekstremt nemt at flytte data mellem applikationer], men det er ikke
ensbetydende med at de ønsker at fortælle hvad _betydningen_ af deres
xml-format er.

jeg kiggede lidt på openoffice for nogen uger siden, og deres nye format
benytter fire xml-filer i en jar-fil som save format.  det giver enorme
muligheder for automatisk efterbehanlding uden at skulle skrive enorme
mængder kode til at håndtere formaterne.

> aldrig blive stabilt. Jeg har endnu ikke set emacs gå ned, og jeg
> bruger den immervæk til meget (mail, news, editor, tekstbehandling,
> kode: php, python, xml, shellscript osv)

en af grundene til dét, er at _funktionaliteten_ i emacs primært udgøres
af lispkode som udføres af  en lille fortolker.  denne fortolker er i
sagens natur meget stabil, og derfor er det kun den beskedne mængde
C-kode som kan crashe.  Jeg har aldrig set Emacs lave coredump uden det
var kontrolleret [jvf temacs->emacs, og Ctrl-g's opførsel hvis emacs
ikke svarer], netop på grund af dette design.  valget af lisp som
fortolkerdel er også en af grundene til at emacs er så udvidelig.

jeg vil ikke anbefale emacs til folk der bare skal rette lidt - her er
fx mc's indbyggede editor, eller pico, bedre valg.  men til hardcore
folk der bor i en editor hele dagen, er det en oplagt mulighed.

--
  Thorbjørn Ravn Andersen               "...plus...Tubular Bells!"
  http://bigfoot.com/~thunderbear