Re: [MISC] Re: EU kommisionen ser på MP3

"Keld Jørn Simonsen" wrote:

> Ja, det strider imod "forhandlergrundsætningen",
> som er almindelig ved køb: hvis du køber fra en forhandler
> så kan der ikke rokkes ved dit køb, selv om det er en stjålen vare.
> Dette sikrer at man trygt kan købe hos normale forhandlere, og
> fremmer således den almindelige handel.

Selvom der vist ikke er grundlag for det i loven,
er det vist almindeligt inden for immaterialretten,
at en slutbrugers køb i god tro af en krænkende
vare ikke medfører konsekvenser i form af straf,
erstatning eller konfiskation.

Inden for ophavsretten og varemærkeretten findes
begrebet konsumption, der internationalt er bedre
kendt som "first sale"-doktrinen.
Konsumption sker, når en beskyttet vare sælges
lovligt, og medfører at rettighedshaveren mister
kontrollen over den pågældende vare.
Hvis man f.eks. legalt har købt et eksemplar af en
ophavsretsbeskyttet bog, kan ophavsmanden ikke
blokere for videresalg eller re-eksport af det
pågældende eksemplar.

Men selvom begrebet konsumption både er en
beskyttelse af forbrugeren og hjælper til et mere
konkurrencedygtigt marked, er det under stærkt
pres fra rettighedshaverne, og begrænses
efterhånden mere og mere.

For eksempel gøres der fra pladeselskaberne en del
for at undgå, at salg af musik over internettet
medfører konsumption, selvom salg af musik via de
traditionelle kanaler altid medfører konsumption.

Hvis vi ikke passer på, tror jeg, at begrebet
konsumption vil forsvinde helt fra ophavsretten
ved overgangen til videnssamfundet. Det vil være
til skade for forbrugeren og markedet, men en stor
fordel for rettighedshaverne.

Ole Husgaard.