Re: [MISC] Re: EU kommisionen ser på MP3

Ole Husgaard <sslug@sslug> writes:

> Bemærkningerne er _netop_ kun bemærkninger.

Bemærkningerne vil med sikkerhed ligge til grund for domstolenes
fortolkninger indtil en egentligt retspraksis bliver udviklet på
området. I Danmark betyder bemærkningerne til loven meget i forhold
til i andre lande.

> Det eneste, som dit citat kom til at betyde i
> selve lovteksten, er at man ikke kan konfiskere
> en ulovlig kopi, som er lavet i god tro. Selvom

Det kan man derimod godt gøre. Man kan bare ikke straffe vedkommende,
men man må ikke beholde kopien.

> Men problemet med sidsteøjebliksændringen er, at det
> nu _altid_ er ulovligt, også selvom forbrugeren har
> grund til at tro, at forlægget er lovligt.

Rigtigt og i følge min mening korrekt. Lige så rigtigt og korrekt er
at man ikke kan straffes for det.

> Der er en række grundlæggende forskelle mellem tyveri
> af fysiske genstande, og krænkelser af immaterialretten.

Så kommenter på de andre typer af berigelseskriminalitet jeg henviste
til (bedrageri og databedrageri), der er ingen af de forbrydelser der
nævner direkte tab, kun berigelser.

> noget direkte tab som følge af krænkelsen. Og straffelovens
> tyveriparagraf kan _aldrig_ finde anvendelse på krænkelser
> af immaterialretten.

Det har jeg heller ikke påstået. Jeg har sagt at det vil være en
rimelig analogi at lægge til grund for lovgivningen, såfremt man
ønskede at sætte immaterielle rettigheder på linje med
egendomsretten.

> Problemet er derimod, at det _altid_ er ulovligt at
> kopiere fra et ulovligt forlæg - også hvis man har
> al mulig grund til at tro, at forlægget er lovligt.

Det kan jeg simpelthen ikke se ud af lovteksten.

--
hash-bang-slash-bin-slash-bash