Re: [MISC] Re: EU kommisionen ser på MP3

Ole Husgaard <sslug@sslug> writes:

> [...]

Snare tværtimod, fra bemærkningerne:

   I forbindelse med kopiering af værker fra f.eks. Internettet vil
   det ofte være særdeles vanskeligt at konstatere, om de værker som
   findes på forskellige websites, er gjort tilgængelige med
   ophavsmandens samtykke. Det vil derfor i sådanne situationer ikke
   være rimeligt at pålægge den private bruger en særlig
   undersøgelsespligt. Er den pågældende imidlertid blevet bekendt
   med, at værkerne er lagt ud på nettet u den samtykke fra
   ophavsmanden, vil den pågældende efter omstændighederne kunne
   ifalde ansvar.

Især sætningen: "Det vil ikke [...] være rimeligt at pålægge den
private bruger en særlig undersøgelsespligt"

Det fortolker jeg som at baggrunden for loven ikke er at kunne straffe
folk, der baserer kopier på ulovlige koper, sålænge de er i god tro,
men ellers generelt lukker et hul der ellers kunne være i loven med at
ulovlige kopier pludselig kunne blive lovlige.

For eksempelvis må du nu ikke kopierer den ogg vorbis-fil jeg har
rippet til dig, og dermed komme uden om at den oprindelig ogg
vorbis-fil var ulovlig at beside fordi du ikke selv havde kopieret
den.

> Ikke efter min mening. Jeg mener slet ikke, at man kan
> sidestille krænkelser af ophavsretten med tyveri.

Hæleri, som begreb, dækker en række former for
berigelsesforbrydelser. Jeg ser ingen egentlig grund til ikke at
sætte berigelse af information anderledes end berigelse af materielle
ting eller berigelse af papirspenge.

Jeg ser slet ikke forskellen i forhold til §279 (bedrageri) eller
§279a (databedrageri).

> P.S: Straffelovens §284 blev for nyligt erstattet af en ny §290.

Ok, jeg havde bare taget senest lovbekendtgørelse. Men det ser spøjst
ud. Den nuværende §290 ophæves lidt ad bagdøren, eller er det bare en
anden ændrig jeg har overset.

Men det gør bare min pointe endnu tydligere, såfremt man opfatter de
ulovlige filer som udbytte af en strafbar handling. Overtrædelse af
Ophavretslovens §11 stk 2 og 3 er i grove tilfælde strafbare, så
spørgsmålet er vel så alene om det er at betragte som et udbytte.

--
hash-bang-slash-bin-slash-bash