Re: [MISC] EU kommisionen ser på MP3

Jacob Sparre Andersen wrote:
> Ole:
>
> Noget kildemateriale?

Den del af DeCSS-sagen, der kører i New York, omhandler
(ifølge sagsøgers påstand) krænkelser af de bestemmelser
i DMCA, der gør det ulovligt at videregive sådanne
oplysninger.
Der kan findes en del materiale på sagsøgtes webside:
http://www.2600.org/dvd/docs/

> Den trussel holdt nu ikke særlig længe, for nu har
> arrangørerne af den konference, hvor resultaterne skulle
> præsenteres anlagt sag mod RIAA(?) for at hindre dem i at
> blande sig i offentliggørelsen af forskningsresultaterne.

Det er vist forskerne selv, der med hjælp fra EFF har
anlagt sag. DMCA har en særregel, der siger at forskerne
har lov til at forske i dette, og så vidt jeg kan se,
drejer sagen sig om, hvorvidt det er tilladt at
publicere resultaterne af forskningen.

> Hmmm... Det må jeg vist hellere tage et kig på.

Du kan finde et direktivforslag på adressen:
http://europa.eu.int/comm/internal_market/en/intprop/intprop/news/copy2da.pdf
Specielt mener jeg, at den meget brede formulering
i artikel 6 er et problem.

> Gør det ikke et patent ugyldigt, hvis man har kendskab til
> et brud på det og ikke retsforfølger? (jeg har ikke den
> danske patentlovgivning ved hånden)

En sådan bestemmelse findes så vidt jeg ved kun
indenfor varemærkeretten. Det gælder i hvert fald
ikke for ophavsretten.
Men jeg er ikke _helt_ sikker på om patentretten har
en sådan bestemmelse.

Ole Husgaard.