Re: [MISC] Re: EU kommisionen ser på MP3

Peter Makholm wrote:

> Jeg kan ikke se noget i L141, der omtaler download af MP3 (eller andre
> digitale formater for den sags skyld). Det er også det eneste ændring
> til Lov om ophavsret der er lavet af kulturministeren.

Kulturministeren stillede ændringsforslag til ændringsloven
kort før andenbehandlingen.
Se: http://www.ft.dk/Samling/20001/udvbilag/KUU/L141_bilag55.htm

> Men ellers er det vel bare temmelig analogt med straffelovens §284
> (hæleri-paragraffen).

Ikke efter min mening. Jeg mener slet ikke, at man kan
sidestille krænkelser af ophavsretten med tyveri.

Selvom man ikke kan straffes for at downloade en ulovlig
MP3 fil, hvis man har handlet i god tro, kan ophavsmanden
stadig afkræve forbrugeren vederlag, erstatning og godt-
gørelse.

Ændringen gælder også de analoge medier: Hvis en forbruger
laver en kasetteoptagelse fra den analoge radio, kan han nu
risikere at blive lovbryder. Det er f.eks tilfældet, hvis
den CD, som radioen spiller, er indkøbt i god tro i en
pladeforretning, som sælger piratkopier fra Hong Kong der
er så gode, at man ikke kan se forskel.

Ole Husgaard.

P.S: Straffelovens §284 blev for nyligt erstattet af en ny §290.