Re: [MISC] EU kommisionen ser på MP3

Ole:

> Lige bortset fra, at det er ved at blive ulovligt bruge
> eller videregive oplysninger, der kan bruges til at
> bryde en kopibeskyttelse (eller noget, som en
> rettighedshaver _kalder_ en kopibeskyttelse, som f.eks.
> DVD dekrypteringen af CSS).

Noget kildemateriale?

> I USA har det været forbudt i et par år,

Det er jeg klar over.

> og det kan give 10 års fængsel. For nylig lykkedes det
> dem amerikanske musikindustri at true nogle forskere ved
> Princeton universitetet til at lade være med at
> offentliggøre ny forskning, fordi resultaterne af
> forskningen _kunne_ bruges til at bryde
> kopibeskyttelser.

Den trussel holdt nu ikke særlig længe, for nu har
arrangørerne af den konference, hvor resultaterne skulle
præsenteres anlagt sag mod RIAA(?) for at hindre dem i at
blande sig i offentliggørelsen af forskningsresultaterne.

> I EU er lignende lovgivning i år vedtaget i form af et
> direktiv til "harmonisering" af ophavsretten. Ifølge
> direktivets artikler 6 og 7, skal det være en
> strafferetslig forseelse at videregive oplysninger, som
> f.eks. forskningsresultaterne fra Princeton...

Hmmm... Det må jeg vist hellere tage et kig på.

   Martin:

   Kan du lokke den juraprofessor vi havde til at fortælle
   om EU's personoplysningsdirektiv til at komme og fortælle
   os om det her?

> Juridisk usikkerhed er et effektivt middel at styre
> folk.

Det er desværre rigtigt.

> Ogg Vorbis har det problem, at dem der har patent på MP3
> siger at Ogg krænker nogle af deres patenter, samtidig
> med at de nægter at lægge sag an mod Ogg Vorbis, så
> spørgsmålet kan blive afklaret.

Gør det ikke et patent ugyldigt, hvis man har kendskab til
et brud på det og ikke retsforfølger? (jeg har ikke den
danske patentlovgivning ved hånden)

> På denne måde opstår en juridisk usikkerhed om Ogg
> formatet, der kan skræmme industrien fra at bruge det
> nye, bedre format.

:-(

Jacob
--