Re: [MISC] EU kommisionen ser på MP3

Jacob Sparre Andersen wrote:
> Gitte:
>
> Altså en "kopibeskyttelse".
>
> Den slags er principielt umuligt, men med lukkede systemer
> er det typisk muligt at udsætte pinen adskillige uger.

Lige bortset fra, at det er ved at blive ulovligt
bruge eller videregive oplysninger, der kan bruges
til at bryde en kopibeskyttelse (eller noget, som
en rettighedshaver _kalder_ en kopibeskyttelse, som
f.eks. DVD dekrypteringen af CSS).

I USA har det været forbudt i et par år, og det
kan give 10 års fængsel. For nylig lykkedes det
dem amerikanske musikindustri at true nogle
forskere ved Princeton universitetet til at lade
være med at offentliggøre ny forskning, fordi
resultaterne af forskningen _kunne_ bruges til at
bryde kopibeskyttelser.

I EU er lignende lovgivning i år vedtaget i form
af et direktiv til "harmonisering" af ophavsretten.
Ifølge direktivets artikler 6 og 7, skal det
være en strafferetslig forseelse at videregive
oplysninger, som f.eks. forskningsresultaterne fra
Princeton...

> Ogg Vorbis gør mig bekendt ingen forsøg i den retning. Og
> hvad er der iøvrigt galt i at stole på folk?

Juridisk usikkerhed er et effektivt middel at
styre folk.
Ogg Vorbis har det problem, at dem der har patent
på MP3 siger at Ogg krænker nogle af deres patenter,
samtidig med at de nægter at lægge sag an mod Ogg
Vorbis, så spørgsmålet kan blive afklaret.
På denne måde opstår en juridisk usikkerhed om Ogg
formatet, der kan skræmme industrien fra at bruge
det nye, bedre format.

Ole Husgaard.