Re: [MISC] RE: [MISC] afgift på internet forbrug !?

On Mon, 11 Jun 2001, Frank Damgaard wrote:

> Jo men de forlanger da ikke at postvæsen/distributionselskab
> skal opkræve en afgift af hustanden, eller evt. via skat.
>
> Banner-reklamer og lign. er jo ligesom dem man får ind ad døren.
> Og hvis reklameavisen ikke kan løbe rundt fordi der mangler
> annoncører, ja så må den lukke.
>
> Det samme må gælde internet firmaerne.
> Hvis deres forretningskoncept/ide ikke kan køre rundt,
> og der hverken er betalende kunder eller banner-annoncører,
> ja så må de også lukke.

Jeg synes Jubiis ide er fremragende. Så vidt jeg har forstået skal den
implementeres som:

* Hvis dit teleselskab har betalt for dig, så er dit IP-nummer på en
  white-list og du kan surfe ind på Jubii.
* Hvis dit teleselskab ikke har betalt for dit, så er IP-nummeret ikke på
  en white-list og du kan ikke surfe ind på Jubii.

Herved ville selskaberne kunne lave forskellige produkter:

* Internet med Jubii: Kr. X
* Internet uden Jubii: Kr. X--

Giv forbrugeren muligheden for at stemme om Jubiis overlevelse, så
forbrugeren kan give Jubii nogle penge, hvis han synes de fortjener det,
og lade være hvis han ikke synes de fortjener det.

Sålænge vi ikke er ude i en monopollignende situation, hvor man reelt set
er tvunget til at betale, så synes jeg det er helt fint.

Jeg skal ærligt indrømme, at fik Google samme ide, så ville jeg vælge:

* Internet med Google: Kr. X

for Google vil jeg nødigt undvære.

/Ole
--
There's a good chance I'd win the suit, but I'd go broke in the process.
         -- Problemet med softwarepatenter i en nøddeskal (Bruce Perens)