Re: [MISC] =?iso-8859-1?Q?Re:=20[MISC]=20afgift=20p=E5=20internet=20forbrug=20!??=

"Tom Rausner" <sslug@sslug> writes:

>  Desuden er den "statskapitalisme" der herskede i det tid-
> ligere Sovjet / østeuropa, et godt bud på hvilken form for
> samfund der vil komme ud af dén situation.

Nej. Statskaptalisme (eller planøkonomi går jeg ud fra du mener) er
langt bedre end monopolkapitalisme.

Under planøkonomi har staten formelt mulighed for at styre
produktionen, således at alle har det fornødne, samt at overskudet kan
deles efter en eller anden form for at yde før man nyder. (Der er
flere steder hvor sovietkommunismem perverterede teoretisk gode ideer)

Det er først under supermonopolet[0], det vil sige at der reelt kun er en
virksomhed der har monopol på alle vareområder (ydelsesområder), at en
monopolistisk økonomi vil kunne opnå samme effektivitet som
planøkonomi. Indtilda vil der altid være konkurrence på alle vare ud
over overlevelsesnivoet. Men konkurrencen vil være mere abstrakt end
idag men gående på om man skal forsøde sin hverdag med en
hjemmebiograf eller røde bøffer.

Såfremt man kan se fordele ved at centralt styret økonomi er den
statsstyrede altså en langt hurtigere genvej, end at håbe på at
kapitalen efterhånden fremkommer med en håndfuld multinationale
firmaer, der hver især kan fungere som supermonopoler.

Og der er sku' fordele, spørgsmålet er om de opvejer ulemperne.

0) Til lejligheden opfundet begreb. Nogen der kender et andet
   ord. Flere science fiction-historier har noget der kommer der
   opad. Blandt andet forskellige historier som Neuromacer og Red
   Mars.

--
hash-bang-slash-bin-slash-bash