Re: [MISC] Webportaler med php

Gitte Wange <sslug@sslug> writes:

> Hmmm .... er dette her noget du giver kurser i eller sådan noget ???
>
> Jeg har simpelthen bøvlet og bøvlet med Zope og har næsten givet op.
> Mine problemer er følgende:
> 1) Jeg har brug for at fjerne :8080 i Url'sene til min Zope (ZServeren
> kører jo på port 8080).
>
> 2) Jeg har behov for at have flere domæner (og altså forskellige sites)
> kørende i den samme Zope ..
>
> Er dette noget du har prøvet før ?

Jeg ved godt at det ikker er mig du spørger, men her kommer mit svar
alligevel (jeg har prøvet en del med Zope). Et rigtigt godt sted at
starte et med SiteRoot produktet, som vist er med i Zope pr. default i
senere versioner ellers kan det findes på zope.org. SiteRoot bruges
til at omskrive URL'er fra Zope og er særdeles anvendeligt i
situatinoer hvor Zope er placeret bag f.eks. Apache. Jeg har mest
brugt det med SSL, men også med ren Apacge mod_proxy. Et eksempel:
Du har en apache server med to virtual hosts (domain-a.dk,
domain-b.dk) og en Zope server hvor de to domains har vært deres
folder (zope:8080.dk/domain-a/ og zope.dk/domain-b/). Alt trafik til
domain-a.dk skal sendes til domain-a folderen i Zope og det skal se ud
som om at data kommer fra domain-a.dk og ikke fra
zope.dk:8080/domain-a/. Det klares ved at indsætte et siteroot object
i zope.dk/domain-a/ som er sat til at pege på domain-a.dk.
Smukt og dejligt. Det lyder mere kompliceret når jeg beskriver det end
det egentligt er. Der findes et par howto's på zope.org og noget ok
doc til SiteRoot, som kan hjælpe dig fint i gang, også på apache siden.

--
Med venlig hilsen
Martin Skøtt

Believe nothing no matter where you read it or who has said it, not even if I
have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense.
--Buddha