Re: [MISC] Digital Kamera

On Thu, 7 Jun 2001, Jesper Lund wrote:

> Jeg står for at skal have et digital kamera. Derfor vil jeg høre, hvad
> folk har af erfatinger med det.Der er et par krav:
> Højest 5000,-
> Det skal ikke være til USB.
> Og så skal det selvfølgelig være understøtet i en eller anden form under
> linux.
>
> Hvad har i af erfaringer ?

Mit: Nikon Coolpix 800. Pris idag: 4300 + 1200 for 128 MB Flashram.

Fordele:

CardFlash-medie. Med en billig PCMCIA-adapter så virker mediet som en
harddisk under Linux. I hårdeste kompression giver 128 MB 520 billeder i
1600x1200. CardFlash spår jeg en stor fremtid som medie til bærbart
udstyr. F.eks. PDA og MP3-afspillere. Medierne er ligeså robuste som
3 1/2" floppydisks - men ikke følsomme over for støv.

Optisk zoom. Digitalt zoom er noget pjat: Det er bare beskæring af
billedet.

Kraftig blitz.

Continous. Jeg kan tage 16 billeder (u/blitz) i løbet af 15 sek. Et trick,
som gode fotografer bruger er at tage mange billeder og smide de fleste
væk. Til dette er continous-funktionen god.

Flere komprimeringsniveauer. Jeg tager normalt billeder med den hårdeste
komprimering og mangler et par niveauer, der komprimerer endnu hårdere.
Jeg har meget svært ved at se forskel på den hårdste og den mindst
komprimerede.

Timerfunktion. Lige pludselig vil du bare have et billede, hvor du selv er
med.

Bruger almindelige batterier. Hvis du løber tør på ferien i Timbuktu, så
er du ikke helt lost.

Ulemper:

CardFlash version I. Version II er en smule tykkere og tilbyder langt
større lagringskapaciteter (over 1 GB pr medie, der fylder som et halvt
PCMCIA-kort).

Ingen automatisk beskyttelse af linsen. Du skal selv sætte hætte på.

Røde øjne ved brug af blitz.

Tungt.

Ingen USB. Der er godt nok en seriel udgang, men helt ærligt: 128 MB over
en seriel? Nej vel.

/Ole
--
There's a good chance I'd win the suit, but I'd go broke in the process.
         -- Problemet med softwarepatenter i en nøddeskal (Bruce Perens)