Re: [MISC] Linux er cancer

On Wed, 06 Jun 2001 18:38:26 Per Abrahamsen wrote:

> Det kommer an på hvad analogien går på.  Hvis kræft-analogien er
> ligesom virus-analogien, går den på at de inficerede celler (GPL'ede
> programmer) kan inficere raske celler (GPL-fri programmer).

Snakker man om kræft, må man også snakke om den kræftramte-organisme,
som i Ballmers analogi formodentlig er M$, Windows eller komm. software.
Hvis man udelukkende betragter denne analogi på celleniveau, kan man
kun se raske celler der ikke spreder sig, samt kræftceller der
hurtigt deler sig og spreder sig blandt de raske celler.

På dette niveau ser vi kun endnu et eksempel på Darwins teori:
Survival of the fittest.  :)

Nu er jeg ingen kræft ekspert, men jeg tror ikke at raske celler kan
inficeres af kræft. De raske celler kan dø og kræftceller kan tage
deres plads, men en rask celle bliver ikke til en kræftcelle i
modsætning til virus.

Hvis Ballmers analogi indebærer en analogi mellem en kræftramt
organisme og M$, Windows eller komm. software, vil det samtidig
indebære at Linux, OSS, og GPL ikke er en selvstændig organisme.
Alene den påstand er grotesk, idet M$ bruger OSS og muligvis også
GPL software. Eet eksempel er kerberos protokollen der er
implementeret i w2k med den kendte "embrace and extend" metode.

Skal der laves en rimelig troværdig biologisk analogi af Windows
og Linux må disse to være på et nogenlunde samme niveau.

Den følgende analogi hvor de sammenlignes med fugle
er langt mere rimelig:

Linux er analog med en fiskeædende pingvin.
Windows er analog med en kannibalsk gribbe på grund
af M$ "embrace and extend", den defacto monopol,
samt M$ metoder til at udrydde konkurrenter.

Fyrkildevej 98 (sttv)          Tel: 98 15 67 93
DK-9220 Aalborg Oest           ICQ: 108017016
Find my key: http://www.keyserver.net: GnuPG key ID: 0x6349D8FB
fingerprint: E44F A8B9 5088 0036 C0C6  DD2C 9575 7DFE 6349 D8FB
                       ...ooO0Ooo...
   One Windows to rule them all, One Windows to find them,
   One Windows to bring them all and in the darkness bind them.