Re: [MISC] Linux er cancer

Anna Jonna Armannsdottir <sslug@sslug> writes:

> Når jeg har forklaret at kræft aldrig overlever den syge mens
> GPL kan leve uafhængig af kommerciel software, kan de fleste
> gennemskue, at sammenligningen mellem kræft og GPL er en
> logisk faldgrube (fallacy) idet der er tale om en falsk analogi.

Det kommer an på hvad analogien går på.  Hvis kræft-analogien er
ligesom virus-analogien, går den på at de inficerede celler (GPL'ede
programmer) kan inficere raske celler (GPL-fri programmer).

Jeg synes stadig ikke analogien holder (bortset fra at være totalt
usmagelig), jeg har f.eks. i årevis haft GNU Emacs installeret sammen
med MS Word, uden at MS Word af den grund er blevet "inficeret" af
GPL.  For at "smitte" skulle MS bevidst tage kode fra GNU Emacs og
inkorporere i MS Word, og dernæst eksplicit release den ny MS Word
under GPL.  GPL er passiv, den kræver at ejeren af den eksisterende
kode selv beslutter sig til at fordelene ved at skifte til GPL
overstiger ulemperne.  Jeg kan ikke rigtig se at folk der er ramt af
kræft (eller forkølelse) har lavet tilsvarende beslutninger.