Re: [NOVICE] Problemer med skærmopløsningen

Brian Lenz Hansen wrote:

> Hej,
> Jeg har nu efter megen besvær fået Red Hat Linux installeret på en lille del af harddisken på min COMPAQ Presario 7950. LILO kunne ikke installeres, så jeg starter Linux via windows/dos.
Du kan installere LILO ved at skrive lilo, som root. Men det forudsætter
at du har en korrect lilokofigurationsfil den hedder /etc/lilo.conf

> Men nu er jeg stødt ind i et problem, som jeg ikke rigtigt kan finde en løsning på.
> Når jeg går ind i den grafiske brugerflade åbnes denne op med den mest mystiske skærmopløsning. Hvordan ændrer jeg denne skærmopløsning til noget mere fornuftigt?

Kør programmet Xconfigurator. På et vist tidspunkt bliver du bedt om at
tage stilling til opløsning du skal kun sætte kryds ved dem du ønsker.
Når X er starte kan du skifte mellem dem med Ctrl-Alt-+

> Linux indeholder for iøvrigt ikke drivere til min printer, netkort, skærmkort og skærm og sikkert også meget mere. Så jeg kan se frem til mange flere problemer - HJÆLP!!!!

Da du rent faktisk kører i X så har du jo en driver. Hvad angår skærmen
er ikke noget der hedder en driver. Under installationen bliver du
ganske vist spurgt om
skærmen men det er kun for at få en fornuftig vetikal og horisontal
refresh rate
hvis du vælger custum(generic) og halvdårlig skærm(svga) er du på den
sikre side.
Senere når du kender din refresh-rates kan du så sætte dem ind i
konfigurationen.

Hvad angår netkort er det lidt mere trikcy. Der er ikke ret mange
netkort der ikke findes en linuxdriver til men det kan være lidt
besværligt da det er netkort-chippen der afgør sagen og for at det ikke
skal være løgn er det heller ikke sikkert at chippen er navngivet
korrekt. Mit kort er f.eks et DFE-530 det har en Via-rhine chip men det
kan man altså ikke se på kortet. Skulle man derimod støde på DFE-530+ så
er det pludselig en Tullip-chip hvad man iøvrigt heller ikke kan se på
kortet.

> Det er den anden maskine og den anden Linux-udgave (SUSE og RED HAT) jeg prøver med - og der har ikke været andet end problemer med installationerne. Så jeg er ved at opgive Linux. LINUX ER KUN FOR NØRDER!!!

Der er ikke meget ide i at prøve forskellige distroer da
hardvare-kombitibilitet hænger på 3 programmer Selve Linux-kernen
XFree86 og Lpd, og de er typisk de samme for alle distroer.

> Hilsen en desperat nybegynder
> Brian L Hansen
> Lemvig

Jeg kan anbefale dig at bruge meget tid på at læse "fridenen til at
vælge"
som findes på

http://www.sslug.dk/linuxbog/

Med venlig hilsen