Re: [NOVICE] automatisk opstart

Axel Eystein Jensen wrote:

> Kjeld Vang Larsen wrote:
> > #!/bin/bach
> > /usr/sbin/proftpd

Det er lidt mere kompli end det :-)

Kopier en af de filer du har i /etc/rc.d/init.d/ eg. smb filen til
/etc/rc.d/init.d/proftpd
Editer derefter filen og erstat /path/smbd med /paht/proftpd og de
tilhørende echo's der også er der.

Du vil i toppen se at der er to linier- en med 'chkconfig' og en
'description'. De er tilbrug med programmet chkconfig så der skal lige
ændres i de to så de passer.

ændre "# chkconfig: 235 91 35" eller hvad de sidste to tal ellers viser
til eg. 81 36. Når du så har kørt '$ chkconfig --add proftpd' så vil
proftpd automatisk starte som den 81'tyvende service og bliver lukket
ned som den 35'te service ved reboot eller runlevel skift. 235 betyder
at servicen skal starte/stoppe i runlevel 2, 3 og 5.

filen /etc/rc.d/init.d/proftpd skal være 'chmod 755' og de symblinks du
har lavet i /etc/rc.d/rcX.d skal du fjerne, da chkconfig selv laver
disse for dig.

> Hvis du bruger debian, skal du kopiere filen over i: "/etc/init.d/" Så
> skal du give filen de rigtige rettigheder, og sidst, men ikke mindst,
> skal du udføre kommandoen: "update-rc.d <filnavn> defaults", som et
> minimum. Læs selv i man update-rc.d!
> Axel

Det kan være han køre rødhætte... :-)

--