Re: [MISC] Forslag til regnskabsprogram (Advarsel - Langt indlæg)

----- Original Message -----
From: "Frank Damgaard" <sslug@sslug>
To: <sslug@sslug>
Sent: Friday, November 24, 2000 7:12 AM
Subject: Re: [MISC] Forslag til regnskabsprogram (Advarsel - Langt indlæg)

> Ja men så lav dit program closed source og sælg det.
> Der er ingen tvang her.
> Dem der så ikke kan lide det kan jo lade være med at købe det.

Ja, men nogen vil gerne ah' sourcen og så er det jeg forsøger at se om der
er en mulighed for dte kan lade sig gøre, uden det økonomisk går ud over
virksomheden.

> Men specielt i windows verdenenen findes meget closed-source
> programmer som er public-domain/freeware.
> Og ofte trænger programmerne til rettelser/bugfixes eller lign.,
> men den oprindelige programmør vedligeholder ikke længere programmet :(
> og man må leve med de binaries der er.
> Her kan man undre sig hvorfor det er closed-source....

Klart. Hvis det bliver givet gratis væk alligevel så mister man intet ved at
frigive spurcen og så synes jeg også det er underligt.
Nu er jeg ved at lave et eller andet simpelt til Gitte her på listen så hun
kan tjekek filer ind og ud m.m. til et projekt eller sådan noget. Det gør
jeg gratis og koden bliver da også smidt ud til dem som vil ha' den bag
efter.

> Men hvis linux var buyware :
>
> Det vil aldrig være kommet så langt, ikke fordi folk ikke gad købe det
> men fordi udviklingen ville være blevet umuliggjort.
> Det er mange personer mange steder i verdenen der har været med
> til at programmere til Linux og GNU.
> Her har mange folk altså hjulpet "konkurrenterne" ved at lave
> gode programmer/OS (de må da være godt dumme efter din definition
> siden de ikke laver det buyware).

Jeg kan ikke mindes at folk skulle være dumme fordi de ikke laver det
buyware. Men rent forretningsmæssigt ville det være dumt ja. Men Linux
startede jo netop slet ikke som en forretning og derfor var beslutningen
fornuftig nok på det tidspunkt. Det havde været dumt at lave det buyware
dengang i hvertfald, fordi ingen ville jo købe et system som ikke rigtig
virkede næsten.

> Så vælg en distribution og hardware som laver opsætningen for dig
> og ikke dos/windows-only hardware der kun giver besvær.

Jeg har endnu ikke fundet en som gør dette ordentligt nok og smatidigt ikke
er lige så bloated som windows.

> Så lad være med at bruge opensource programmer hvis du ikke tror på det,
> der er ingen tvang her.

Er det din mantra eller hvad? Du gentager den flere gange.
Jeg er udemærket klar over jeg ikke er tvunget. Det har jeg heller ikke
givet udtryk for, men her på SSLUG er der 6000 medlemmer, hvoraf en meget
stor del gerne vil have adgang til sourcecoden.
Det er som om at det for nogen er enten eller. Enten er det closed-source
eller er det open-source med mulighed for at få koden uden omkostninger,
sælge det videre, lave nye programmer på det osv.
Kunne det ikke tænkes at man kunne finde en mellemvej? Måske noget med at
folk der køber programmet for sourcecoden med og må lave alle de ændringer i
den de vil, de må bare ikke videresælge koden fx. fordi det er min
virksomheds arbejde. De må så kun sælge deres egen kode, men så har de alle
muligheder for at ændre i koden, rette fejl osv. Og min virksomhed vil
stadigvæk tjene penge på at sælge produktet? Var det ikke en mulighed?

- Michael