Re: [MISC] Forslag til regnskabsprogram (Advarsel - Langt indlæg)

On Thu, Nov 23, 2000 at 22:50:00 +0100, Michael wrote:

> [...]
> virksomheden ikke kun har lavet et godt produkt, men man skal også tænke på
> at en virksomhed som tjener på deres produkter også hjælper "kunderne" i
> sidste ende. Jo mere success virksomhedne får ved at lave gode produkter som
> kundenre vil betale for, jo flere ansatte har de brug for, og derved flere
> folk i arbejde, hvilket igen betyder en størrer omsætning for virksomheden
> og derved mere skat til landet. Hvilket også kunne betyde at virksomhedne
> havde penge som denne kunne give ud til projekter så som Linux osv. og
> derved bidrage til udviklingen af endnu et godt produkt.

Ja men så lav dit program closed source og sælg det.
Der er ingen tvang her.
Dem der så ikke kan lide det kan jo lade være med at købe det.

Men specielt i windows verdenenen findes meget closed-source
programmer som er public-domain/freeware.
Og ofte trænger programmerne til rettelser/bugfixes eller lign.,
men den oprindelige programmør vedligeholder ikke længere programmet :(
og man må leve med de binaries der er.
Her kan man undre sig hvorfor det er closed-source....

> Jeg føler mig ikke overbevist om at open-source/GPL er den optimale måde at
> gøre det på, da det bevirker at folk kan få produkterne gratis istedte for
> at betale for dem, og vi må jo indrømme at 99% af folk vil jo vælge at få
> det gratis hvis de kan. Det er ganske naturligt og forståeligt, men uheldigt
> for virksomhederne, som derved tvinges til at bryde en cirkel som ellers
> kunne/er ganske sund her i samfundet.

Tja. Mange programmer skal måske tilpasses, eller firmaer vil
stadig have support på programmet.
Det må man købe, eller hyre en konsulent/programmør til at lave.
Men ved at flere "konkurrenter" hjælper med at forbedre produktet
så har man et bedre produkt at supporter/levere ydelser til.

> Linux er et rigtig godt produkt. Det er stabilt, hurtigt og det ikke
> bloatware som Windows fx.
> Det er gratis. Det er jo en god ting ;) Men igen ville jeg gerne betale for
> et sådant produkt, fordi det fortjener de personer som har lavet det.

Men hvis linux var buyware :

Det vil aldrig være kommet så langt, ikke fordi folk ikke gad købe det
men fordi udviklingen ville være blevet umuliggjort.
Det er mange personer mange steder i verdenen der har været med
til at programmere til Linux og GNU.
Her har mange folk altså hjulpet "konkurrenterne" ved at lave
gode programmer/OS (de må da være godt dumme efter din definition
siden de ikke laver det buyware).

> Ulempen er derimod at det, på trods af Gnome, KDE og mange andre ting,
> stadigvæk alt for svært at bruge for en alm. bruger. Selv jeg som har prøvet
> linux først gang tilbage i version 0.7 eller 0.9(kan ikke huske det), og som
> er vokset op med Dos, CP/M og mange andre ting, finder det for besværligt at
> sætte op, installere ting osv. Jeg kan sagtens gøre det, men jeg ønsker ikke
> at bruge 2 timer på et få min mus til at virke ved at rette i forsk.
> tekstfiler. Computeren for mig er et redskab som jeg benytter til at lave

Så vælg en distribution og hardware som laver opsætningen for dig
og ikke dos/windows-only hardware der kun giver besvær.

> Mit ønske er at skabe et godt produkt, som giver folk så mange muligheder
> som muligt. Fx. med adgang til sourecoden osv. Men jeg øsnker ikke at gøre
> dette på bekostning af at min virksomhed skal begynde at arbejde med andre
> ting end hvad min vision er.

Så lad være med at bruge opensource programmer hvis du ikke tror på det,
der er ingen tvang her.

--
Frank Damgaard | http://home3.inet.tele.dk/frda