Re: [MISC] Forslag til regnskabsprogram (Advarsel - Langt indlæg)

----- Original Message -----
From: "Claus Sørensen" <sslug@sslug>
To: <sslug@sslug>
Sent: Wednesday, November 22, 2000 7:26 PM
Subject: Re: [MISC] Forslag til regnskabsprogram

Jeg har ikke svaret endnu, fordi jeg ville lige tage mig god tid til at
svare på dit spørgsmål.

>Hvad mener du er forcen ved Open Source?

Fordelen ved det er jo som du selv siger at man har muligheden for at rette
fejl osv.
Dog ser jeg mere dette som en "papirs" fordel end en reel fordel. I
hvertfald for de fleste. Nogen har gavn af dem og i de tilfælde er det godt.

Ulempen er derimod at ved at videregive sin kode, så videregiver man også
sit program, og derved går man selv ud og beder om ikke at tjene penge på
det. Dette synes jeg ikke om, da formålet med en virksomhed netop er at
tjene penge. Jeg kender udemærket de historierne og forslagene om at sælge
support, og alle mulige andre serviceydelser for at tjene penge. Men dette
er ikke det jeg vil betegne som et fornuftigt valg.

Det er der flere grunde til. For det første fordi at ved at gå ud og sige at
vi vil tjene vores penge på support, merchandise, serviceydelser eller hvad
det nu måtte være, så fjerner man virksomhednes fokus fra at udvikle et
skide gode produkt, til at koncentrere sig om at lave andre ting som ikke
var det oprindelige ønske. Derved mindsker man den tid og de penge man kan
bruge på at lave et godt produkt, og generelt så ændrer man virksomheden fra
det man gerne ville til noget man gør for at få penge.
En anden ulempe er at ved at frigive sourcecoden,, giver man faktisk
virksomhedens hjerte til alle konkurenter, og man hjælper ovenikøbet til med
at skabe flere konkurrenter, da de kan tage din sourcecode og bygge videre
på det og skabe et nyt produkt. Derved kan de springe måske 1-2 års
udvikling over, som din virksomhed har brugt tid og penge på at lave.

Følgende er ikke myntet på dig eller andre specifikke personer, men er
udelukkende min personlige opfattelse af de mange samtaler jeg har haft her,
i andre LUG's og i mange udenlandske diskussioner.

Ofte virker det for mig som om at folk er så vilde med open-source fordi
programmerne som regel er gratis. At programmer er gratis finder jeg intet
forkert i, men det virker ofte som om at folk "tilbeder" open-source fordi
de slipper for at betale for programmer, og nogle bliver så fanatiske at de
ser virksomheder som tager penge for deres produkter eller som er
closed-source som "onde" og de "slemme". Ofte kan sådanne samtaler komme så
langt ud at folk næsten er overbevist om at der er en verdensomspændende
sammensværgelse igang, som går ud på at alle virksomheder laver dårlige
programmer, ude på at snyde kunderne osv.
Dette finder jeg meget uheldigt og en kedelig situation, da mange(de
fleste?) virksomheder er startet med et ønske om at gøre et eller andet
bedre end de andre, og jeg mener også at man derfor bør betale for den tid
disse virksomheder har lagt i at udvikle et godt produkt. Udover at
virksomheden ikke kun har lavet et godt produkt, men man skal også tænke på
at en virksomhed som tjener på deres produkter også hjælper "kunderne" i
sidste ende. Jo mere success virksomhedne får ved at lave gode produkter som
kundenre vil betale for, jo flere ansatte har de brug for, og derved flere
folk i arbejde, hvilket igen betyder en størrer omsætning for virksomheden
og derved mere skat til landet. Hvilket også kunne betyde at virksomhedne
havde penge som denne kunne give ud til projekter så som Linux osv. og
derved bidrage til udviklingen af endnu et godt produkt.

Jeg føler mig ikke overbevist om at open-source/GPL er den optimale måde at
gøre det på, da det bevirker at folk kan få produkterne gratis istedte for
at betale for dem, og vi må jo indrømme at 99% af folk vil jo vælge at få
det gratis hvis de kan. Det er ganske naturligt og forståeligt, men uheldigt
for virksomhederne, som derved tvinges til at bryde en cirkel som ellers
kunne/er ganske sund her i samfundet.

Konkurrence er en sund ting, men det er jo i strid med hele princippet om
konkurrence at hjælpe sine konkurrenter til at få et forspring. Det er jo
direkte dumt, set ud fra et forretningsmæssigt synspunkt.

>Hvad mener du er forcen ved Linux?

Linux er et rigtig godt produkt. Det er stabilt, hurtigt og det ikke
bloatware som Windows fx.
Det er gratis. Det er jo en god ting ;) Men igen ville jeg gerne betale for
et sådant produkt, fordi det fortjener de personer som har lavet det.

Ulempen er derimod at det, på trods af Gnome, KDE og mange andre ting,
stadigvæk alt for svært at bruge for en alm. bruger. Selv jeg som har prøvet
linux først gang tilbage i version 0.7 eller 0.9(kan ikke huske det), og som
er vokset op med Dos, CP/M og mange andre ting, finder det for besværligt at
sætte op, installere ting osv. Jeg kan sagtens gøre det, men jeg ønsker ikke
at bruge 2 timer på et få min mus til at virke ved at rette i forsk.
tekstfiler. Computeren for mig er et redskab som jeg benytter til at lave
gode produkter der kan hjælpe andre virksomheder, personer osv. Jeg synes
det er fint nogen gerne vil forstå hvordan linux virker og derved have rå
adgang til systemet, sådan har jeg selv haft det emd computere før hen, nu
er jeg bare gået videre til andre områder som jeg vil forstå. Men fordi jeg
fx. ønsker at lære hvordan en bil fungere, så betyder det ikke at bilen skal
være bygget på en sådan måde at jeg selv skal trække i forsk. kabler, puste
luft ind i indsugningen, drejer morteren rundt manualt osv. Det betyder at
bilen skal være lavet på en sådan måde at den kan bruges uden det store
besvær for så mange mennesker som muligt og samtidigt give folk med
interessen, mulighed for at lære den bedre at kende. Hvilket i en bil's
sammenhæng vil være mulighed for at skille den ad og smale den igen. Linux
er , til trods for det er et godt stabilt produkt, stadigvæk på babystadiet
hvad angår alm. brug, fordi det netop er som en rå bil hvor mange ting skal
gøres manualt, istedte for at man kan koncentrere som essensen. I en bil
skal man koncentrere sig om at komme fra a til b, og i Linux skal man
koncentrere sig om at få udført sit arbejde, spille nogle spil og ha' det
sjovt, finde noget viden på nettet osv. Ikke hvordan man får ens mus til at
virke. Ikke kæmpe med at få ens PPP connecttion til at virke osv. Men
mulighedne skal være der for de mennesker som har interessen. Man skal bare
huske at få hver person som vil kende det bagved liggende, så er der mindst
100(hvis ikke 1000) mennesker som ønsker at benytte det for at få udført
nogle ting, for at nå et mål.

Jeg er rimelig overbevist om at Linux nok skal komme til det stadie og især
det sidste år har vi været rigtig godt på vej, men jeg er ikke blind og
erkender at der er et godt stykke vej endnu. Og jeg kan ikke vente til vi
når målet.

Jeg udtaler mig måske mange gange meget kontant her på listen og mange andre
steder. Dette opfattese ofte som firkantet tankegang, eller at man mangler
respekt osv. Men det munder ud i min meget direkte væremåde. Men uanset
hvordan jeg udtaler mig om noget så respektere jeg altid folks meninger og
synspunkter og jeg forsøger samtidigt at sætte mig ind i dem. Dette har jeg
blandt andet gjort i mange måneder med open-source, netop fordi mange
mennesker siger det er så godt. Så forsøger jeg at se om det er så godt som
de siger og om jeg derved kan glæde disse mennesker, samtidigt med at jeg
kan få resten af cirklen til at gå i opfyldelse.

Mit ønske er at skabe et godt produkt, som giver folk så mange muligheder
som muligt. Fx. med adgang til sourecoden osv. Men jeg øsnker ikke at gøre
dette på bekostning af at min virksomhed skal begynde at arbejde med andre
ting end hvad min vision er.
Til gengæld for et godt produkt, en god service osv. Så ønsker jeg at
brugerne skal vise mig at de sætterpris på det jeg forsøger at udføre ved at
de køber mit produkt, og derved hjælper mig med at bygge min virksomhed op,
ansætte flere mennesker, lave et endnu bedre produkt.
Jeg føler kort sagt ikke at open-source/GPL gør dette. Men jeg vil ikke være
stivnakket og bare sige nej. Jeg forsøger derfor at finde en løsning, fordi
der er en løsning. Spørgsmålet er bare hvordan den ser ud.
Jeg kan heller ikke konstruere den alene, derfor snakker jeg med jer, for at
se om i har bud på en løsning. Derfor skuffer det mig til tider at folk
bliver sure fordi man ikke er enige med dem efter et par mails frem og
tilbage. Jeg synes istedet, uden at lyde ophøjet eller noget, folk burde
sætte en smule pris på at man henvender sig til dem for at starte en dialog,
for i fællesskab at fremkomme til en løsning på de problemer der er. Fordi
der er problemer. Det er ikke så lyseblåt som man gerne vil have det til at
lyde nogen gange, men jeg er opsat på at finde en løsning til gavn for alle
parter, og derfor synes jeg da også folk burde prøve at se lidt videre end
deres eget synspunkt. I hvertfald bare for at opnå en forståelse for hvor
modparten har et problem, så man dermed kunne finde en mellemvej til gavn
for alle.

Jeg er en simpel mand som har et simpelt mål. At føre sine drømme ud i
livet.
Én af disse drømmer er tilfældigvis så at skabe en virksomhed som er til
glæde for mig, de ansatte og kunderne.

- Michael