Re: [MISC] Forslag til regnskabsprogram

Fra: Michael <sslug@sslug>

>From: "Claus Sørensen" <sslug@sslug>
>
>Det er en meget normal opfattelse her i verden at det at lave den dybe
>tallerken hver gang man skal spise er en dum ting.
Open Source går jo netop ud på, at du kan bruge alle andres forslag til
dybetallerkner og resten af spisestellet og bestikket.

> Men alligevel kan du
>vende det hele rundt, så det at man nu arbejder ud fra et pricinip at det er
>GODT at lave det samme arbejde igen og igen.

Nej - vi skal netop ikke lave det samme arbejde igen og igen.

Vi har alle hver vores måde, at gribe et problem an - og dermed også en
udviklingsopgave, så man kan aldrig komme uden om overlap og at
samme type funktion, modul eller applikation vil blive udviklet sideløbende.

>at det er dumt at opfinde den dybe tallerken hele tiden. Hvorfor pokker tror
>du at man har lavet så mange finde opfindelser og måder at gøre ting på?

Fordi verden er så mangfoldig, så ingen løsning passer til alle. Det er det
"friheden til at vælge" handler om. Ikke bestemte løsninger - men
skræddersyede løsninger, hvis du (ikke leverandøren/producenten) ønsker
det.

>hele idéen med OOP er blandt andet at genbruge kode, så man ikke skal lave
>det forfra. Men selvfølgelig, det er jo ikke sådan for Linux verdenen.

Hvor stor andel af denne genbrugskode er under en åben licens, så jeg kan
bruge det i mit eget skræddersyede regnskabsprogram?

For det er netop, det Open Source verdenen er. En række produkter, hvor
du kan samle idéer og kildekode sammen og skabe dine egne produkter.

Hvis jeg skulle udvikle et lukket regnskabsprogram fra bunden, hvor
mange dele kunne jeg så tage frit fra andre steder og sammenstykke
regnskabsprogrammet med? F.eks. automatisk hentning af valutakurser
og aktiekurser fra Internettet?

Hvad mener du er forcen ved Open Source?

Hvad mener du er forcen ved Linux?

De herligste hilsner

Claus Sørensen              P L O M U S
Projektkoordinator       ------------------        Tlf:      21 27 62 45