Re: [MISC] Forslag til regnskabsprogram

Fra: Michael <sslug@sslug>

>From: "Claus Sørensen" <sslug@sslug>

>Næææ jeg har udemærket forstået det. Kan bare ikke helt se formålet med at
>man vil lave noget som allerede dækkes af ufattelig mange programmer. Jeg
>mene hvis man endelig skal lave noget nyt, så skal det være fordi det skal
>være anderledes og bedre end det der findes nu. Ellers kunne i jo gøre mere
>gavn ved at hjælpe mange af de projekter som mangler udviklere.

Det, at der er Open Source, er væsentligt anderledes.

Min opfattelse af regnskabsystem-problematikken er, at en mange dygtige
programmører har en lille gesjæft ved siden af deres daglige arbejde, hvor
der er krav om bogføring.

Mange af dem er irriteret over, at andre skal bestemme, hvordan deres
regnskabsystem skal håndteres og der er begrænsninger på, hvilke
oplysninger man kan hive ud af systemet, da man ikke har kildekoden
til rådighed.

De er dog samtidig så presset af andre sjove opgaver, familie etc. så
de ikke lige kaster sig ud i et projekt med at udvikle et regnskabsystem
fra bunden, men kan sagtens bidrage med moduler etc, som netop han
har brug for.

Vi mangler altså blot en grundmodel, som vi kan udvide på.

Et lille regnskabsystem som især foreninger og hobbyerhvervsdrivende
kan have nytte af, er en af de største mangler af systemer til Linux.

Disse folk har typisk ikke brug for (og råd til) alle de fancy deltaljer,
som de etablerede regnskabsystemer har.

Nogle gange virker det som om, at du kun ser en verden bestående af
store og mellemstore virksomheder samt offentlige institutioner, som
dem der har brug for systemer.

En af dine andre kæpheste: "Der er ingen brugere, der læser
kildekoden", hvor du bruger eksempler på, at enhver bruger, udvikler
eller supporter skal læse hele kildekoden, før vedkommende kan
bruge, udvikle eller supportere er fuldstændig usaglige (og der er
ingen, som har påstået det).

Adgangen til kildekoden har nogle grundlæggende fordele:

1. Er der noget, som ikke virker efter hensigten, kan man rette
   det eller få andre til det.
2. Man kan udvikle videre på det efter for godtbefindende og
   er ikke afhængig af, at virksomheden der leverer eller
   udvikler systemet også eksistere i morgen og med samme
   strategi.
3. Der kan ikke skjules bagdører eller lignende teknikker, da
   der på større Open Source-projekter er folk, som reglmæssigt
   kigger hele kildekoden igennem. Hvis der findes sikkerheds-
   mæssige brister bliver disse rettet med en utrolig hast
   sammenlignet med lukkede systemer.
4. Der dannes ofte gode bruger- og udviklermiljøer omkring
   Open Source-software, hvor de alle hjælper hinanden - et
   miljø der er svært at finde, når det gælder lukkede systemer.

At de fleste brugere (mig selv inklusiv) i det daglige ikke har
det mindste at bruge kildekoden til, så er det altså en utrolig
dejlig sikkerhedsventil (selvom jeg bliver nødt til at kontakte til
en professionel eller en ven for at få det ordnet).

Jeg kunne faktisk godt tænke mig at vide, hvad der ligger til
grund for dine holdninger omkring Open Source, siden du
for det meste udtrykker dig særdeles negativt over det.

Herunder synes jeg, det kunne være interessant at høre, hvad
din profession er (også tidligere), siden du med så stor
intensitet (og skråsikkerhed) forsvarer lukkede systemer.

For mig at se, så ser det ud til, at du lever af lukkede systemer,
men samtidigt synes Linux er et interessant system på nogle
smalle områder - men jeg vurdere måske helt forkert...

De herligste hilsner

Claus Sørensen              P L O M U S
Projektkoordinator       ------------------        Tlf:      21 27 62 45
Nøddelunden 110           Linux-rådgivning,        Email:   sslug@sslug