Re: [MISC] Regnskabsprogram til linux

Michael wrote:

> De argumenter er godt nok langt ude og i strid med hvad i ellers pleje at
> sige her.
>
> For det første så lærer man ikke at yde support på et program ved at læse
> code, så drop lige dte pjat, fordi det er for tyndt.

Tjaa men i dette tilfælde passer det nu engang. Jeg ville, trods mange
timers arbejde med Navision, aldrig kunne lave den smarte lille makro
som supporteren lavede, for den benytter lige en lille udokumenteret
funktion i programmer. Dette ville jeg kunne have undgået ved at have
adgang til sourcen.

> Man lære at yde support ved at arbejde med programmet. Ellers kunne de
> millioner af programmer der findes som er closed source jo ikke tilbyde
> support og det er jo ikke tilfældet.

Tjaa jeg kender nu mange steder hvor man kan blive skolet i et
program....tjaa faktisk de fleste større software firmaer uddanner
supportere til deres software - det er jo endnu en måde de kan tjene
penge. Der er ingen der kan oplære andre i et produkt, som dem der har
lavet det selv, men har man koden, så kan man komme ind i programmørens
tankegang og finde alle de små udokumenterede features (som der trods
alt er i det meste software idag).

> Hvad angår det sidste, så har SSLUG konstant ævlet om at patenter skal væk,
> men i stedet skal man have first mover fordelen. Den har de tilsyneladende
> og nu mener du det er galt. Og at det er galt at de fik ideen først.
> Hvad pokker er det for noget fis? Skal man nu ikke have lov til at få en idé
> først.

Man må da gerne få en ide først, man skal bare ikke have mulighed for at
afskære teknologiens udvikling med et patent. generelt er konkurrence
bedre end monopol (har vi ikke en lov der siger dette?).

> Efter hvad du siger her, så lyder det ikke som om i er imod patenter, men
> bare ude på at myrde enhver form for forretning som har med IT at gøre,
> fordi i vil have det hele gratis.

hvorfor gratis? bare med mulighed for at se hva vi har med at gøre, samt
muligheden for at kunne rette i koden.

> Hvad er kravet fra disse firmaer? Skal det være open source eller hvad?

I det seneste tilfælde, ville de bare have lov til at få deres navn på
softwaren, samt have muligheden for at yde support på det. Produktet er
opensource så langt at der kun rettes i inhouse kode, eller anden
godkendt installation.

MVH
Kim Schulz

--
The nice thing about egotists is that they don't talk about other
people.