Forslag til regnskabsprogram

Fra: E. Sjørlund <sslug@sslug>

>Problemstillingen i et regnskabsprogram er noget anderledes. Her vil det
>være mere end kritisk, hvis en kreativ bogholder kan lave fusk i programmet,
>og hvem skulle kunne se det i sourcen?
>Det vil udvide revisionen til at omfatte programmet og alt hvad der måtte
>eksistere på maskinen.
>Open Source du'r efter min mening simpelthen ikke til et program af den art,
>hvis programmet skal bruges i et regnskabspligtigt firma. Til hjemmebrug kan
>det naturligvis være fint nok.

Det er i dag fuldt lovligt at bogfører sit regnskab:
- I et kladdehæfte
- I et regneark, når siderne med posteringer udskrives
- I et ikke-godkendt regnskabssystem, når siderne med posteringer udskrives.
- I et godkendt regnskabssystem, hvor data ikke behøves at skrives ud.

I de tre første tilfælde er det altså de udskrevne data, der er de
regnskabmæssige dokumenter sammen med bilagene.

Jeg mener, det bliver svært (hvis ikke umuligt) at udvikle et Open
Source-regnskabssystem, som kan godkendes, således at man ikke behøver
at skrive dataene ud.

Dog kan jeg ikke se nævneværdige problemer i at udvikle et Open
Source-regnskabssystem, hvor man skal udskrive regneskabdataene på
papir, hvilket også er almindelig praksis i de fleste firmaer.

Efter min mening bør man kigge lidt på PC-PLUS og fremstille et
ækvivalent regnskabsystem til Linux - dog baseret på en database så
som Postgres eller MySQL.

Efter min mening bør en virksom prototype (fuld af fejl) kunne skabes
på en weekend af et par python- og databaseudviklere. Så kan man
altid senere putte webadgang og GUI-er på.

Som jeg ser det, er der generelt brug for følgende tabeller:

- Posteringer
- Konti
- Kontotyper

Lad os starter så enkelt som muligt og arbejde videre derfra:

- Private brugere og foreninger
- Selvstændige og mindre virksomheder
- Mellemstore virksomheder

Når vi har et system som kan smækkes ned på en 486 som kan
benyttes til foreningsbrug, så er vi godt kørende (jeg ved godt,
at så skal der også være en medlemsdatabase).

De herligste hilsner

Claus Sørensen              P L O M U S
Projektkoordinator       ------------------        Tlf:      21 27 62 45
Nøddelunden 110           Linux-rådgivning,        Email:   sslug@sslug