Re: [MISC] Regnskabsprogram til linux

On Mon, Nov 20, 2000 at 19:11:27 +0100, E. Sjørlund wrote:

> Problemstillingen i et regnskabsprogram er noget anderledes. Her vil det
> være mere end kritisk, hvis en kreativ bogholder kan lave fusk i programmet,
> og hvem skulle kunne se det i sourcen?

det behøver man da ikke source til.
Blot lidt kreativ omgang med indtastning og PC-ur og man
kan genindtaste regnskabet.
Til både Navision og Concorde har der i øvrigt være opdaget metoder
til at fuske...... (forhåbentlig rettet i senere versioner)

> Det vil udvide revisionen til at omfatte programmet og alt hvad der måtte
> eksistere på maskinen.
> Open Source du'r efter min mening simpelthen ikke til et program af den art,
> hvis programmet skal bruges i et regnskabspligtigt firma. Til hjemmebrug kan
> det naturligvis være fint nok.

Tja uden kontrol af alle bilag og posteringer så er det egentlig
ligegyldigt om det er opensource eller buyware, fusk er muligt!

Man kan dog med diverse besværligheder i brugen af programmet
gøre det sværere at fuske, men ikke fjerne muligheden.

Desuden simple automatiske "fusk-posteriner" i programmet bør jo afsløres
ved en revision, da saldi så ikke stemmer.

--
Frank Damgaard | http://home3.inet.tele.dk/frda