Re: [MISC] Regnskabsprogram til linux

On Sat, Nov 11, 2000 at 15:24:57 +0100, torben fjerdingstad wrote:

> DOS programmer var slemme til at gå uden om styresystemet.
> Det er nok ikke stort bedre med CP/M programmer, selvom
> CP/M hardwaren ikke var lige så standardiseret som PC'en.

CP/M er ikke slem med udenoms kald .
regnskabsprogrammet (.com) kører pt. i en cp/m emulator under dosemu.

cp/m-8080/z80 emulator til linux virker dog ikke da compas
anvender et par uofficielle z80 instruktioner :(
og sidst jeg skulle bikse med cp/m emulatoren manglede
jeg manualen til m80a/l80a assembler/linker til z80/8080 :(
(har jeg vist fået lånt ud/ givet bort)

Men det ville være rarest at starte fra bunden i f.eks. C++
da opgaven ikke er så kompliceret. (regneteksnisk)
At klunse videre på det gamle er næppe bøvlet værd.

Jeg har faktisk en del utilities (C++) til ind og udlæsning af
config filer og tabeller til ascii-dataformat,
så alt jeg mangler er lidt tid, måske til jul-nytår...... :)

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Det gamle program gemmer hver postering samt debet og kreditkonto.
Ethvert beløb skal jo trækkes et sted og lægges til et andet :

* DATO   P.NR. TEKST                M       BEL\B   dbkto krkto
03/01-94    1 Udtrukket nom 1000    -     1752.45   (7018 6090)

kontoplan er lavet med opslag på kontonummer

KONTONR KONTO-NAVN          A M D N    PRIMO      ULTIMO   SIDSTE-ÅR ST-KTO
  4310 Regnskab, assistance R - D       0.00        0.00     1755.00     0
* 4324 Bank gebyrer         R - D       0.00      196.17      108.00     0
* 4355 Div.adm.+kontorhold  R - D       0.00    12100.00    14800.00     0
* 7018 Unibank kto          S - D   36264.09    30831.74    36264.09
* 8000 Skyld.Revisorhonorar S - K    1500.00-     783.75-    1500.00-
* 8005 Diverse kreditorer   S - K       0.00      716.25-       0.00
 R9002 Driftsresultat saldo S - K  255355.10-  255355.10-  179812.47-

M=Momskode (burde være flere end 1)
A= resultat eller status konto
primo, ultimo er for igangværende år (en udvidelse er flere perioder
sidste-år er resultatet/status fra sidste år.
Der er så detaljer som års (og periodeafslutning) hvor diverse konti
skal overføres til passende konti (resultatkonto til Driftsresultat...)

Moms er lidt tricky, og skulle idag gerne være med flere momssatser.

Det gamle program kørte alle posteringer når ultimo og posteringsoversigt
per konto skulle laves. At løbende beregne dette (ved hver postering)
var ikke relevant formindre regnskaber.
Men for store regnskaber kan det tage alt for lang tid :(
(specielt på en 4MHz Z80 ...)

Alle posteringer kunne rettes , på godkendte regnskabsprogrammer
er det kun de sidste posteringer.
Egentlig let at omgå, start forfra med indtastnign af året..... :))
Så mit program havde ikke nogen begrænsning her.
Desuden kunne posteringer og kontoplan (gemt binært) exporters
og importeres i det foroven viste tekstformat.

Moderne regnskabsprogrammer kan en hel masse mere,
og er gerne sammenbygget med debitor/kreditor bogholderi,
faktura-udskrivning, og evt. varelager/varenummer-styring.

Men til mange mindre opgaver (f.eks. mindre foreninger eller hjemmebrug)
kan meget mindre klare opgaven.

--
Frank Damgaard