Re: [LOCALE] Sprogholdninger og DSDO's redaktionelle linje

Peter Makholm <sslug@sslug> wrote:

> Ovenstående udtalelse er alene et indlæg i debatten om hvad DSDO bør
> bestå af.  Og der mener jeg at vi må anerkende DSN som autoritet og
> når DSN udtaler sig så følger vi trop. Altså hvis at DSN anerkender en
> bestemt staveform af et ord så bør vi ikke have andre i den officielle
> liste, hvis DSN ikke angiver en stavemåde kan vi begynde at diskutere
> ordet ud fra vores individuelle sprogholdninger.

Godt, ja sådan! Med lille ændring:

 [ ... ]
anerkender en bestemt staveform *og ikke andre* så bør vi have
den *og ikke andre* i Spelings OpenSource ordliste. Hvis DSN ikke
[ etc ...]

Der skal selvfølgelig ikke hjemmelavede staveformer med i Speling-listen.

> Vi kan så lave nogle tillægslister med forældet sprogbrug, progressiv
> sprogbrug eller bestemte fagjargoner.

Så hvis der var nogen, der skulle finde på at stavechecke H. C. Andersen
så vil de ikke blive skuffede, for vi har også retskrivningsreglerne fra
før. Det er nok ikke praktisk muligt uden forskningsmidler eller anden
støtte. Og til hvad nytte?

> Dermed ikke sagt at jeg er enig i alle Sprognævnets beslutninger. Jeg
> vil ofte gå længere end Sprognævnet i fordanskningen af stavemåder og
> det ærger mig derfor når de fjerner fordanskede stavemåder.

Det er ret vanskeligt at komme med en entydig definition af dansk
stavemåde. Man kan hverken gå fra udtale til skrivning eller fra
skrivning til udtale, heller ikke hvis man fordansker alle låneord.

 [Gunner skrev oprindeligt ]
> Linie er ikke korrekt dansk og bør derfor fjernes fra listen.

Det, der generer mig, er at ordet korrekt bruges forkert. H. C.
Andersens linie er korrekt. En bog bliver ikke ukorrekt af at være
udkommet før den nyeste RO. Prøv at skrive det på en anden måde, fx.
"Linie er gammelt dansk og bør fjernes fra den nye staveliste."

> Nu er du absurd! Der har aldrig været tale om sådan noget.

Ja, det er absurd! Og der har nemlig selvfølgelig ikke været tale om
sådan noget, det var ikke det, jeg mente. Når en embedsmand dummer
sig (med stavning) så må vi prøve at læse meningen og bære over med
fejlene.

Det er faktisk derfor, at jeg hader ordet korrekt. Det er måske et
symptom på inverteret skyldfølelse, hvis man bruger ordet korrekt når
man vil understrege, at andre ting er forkerte.

Hilsen Donald </flame>