Sprogholdninger og DSDO's redaktionelle linje (was: Re: [LOCALE]Re: sslug-locale Digest 11 Jun 2003 02:50:00 -0000 Issue 758)

donald_j_axel <sslug@sslug> writes:

> Tænk engang at den slags hårdkogte enøjede udtalelser stadig kan få
> mig op af stolen! Jeg havde ellers sagt til mig selv, aldrig mere
> stave-fejde.

Diskussionen har to nivoer. På den ene side kan vi diskutere generelle
sprogholdninger og på den anden side kan vi diskuterer målet med DSDO
og dermed listens redaktionelle linje.

Ovenstående udtalelse er alene et indlæg i debatten om hvad DSDO bør
bestå af.  Og der mener jeg at vi må anerkende DSN som autoritet og
når DSN udtaler sig så følger vi trop. Altså hvis at DSN anerkender en
bestemt staveform af et ord så bør vi ikke have andre i den officielle
liste, hvis DSN ikke angiver en stavemåde kan vi begynde at diskutere
ordet ud fra vores individuelle sprogholdninger.

Vi kan så lave nogle tillægslister med forældet sprogbrug, progressiv
sprogbrug eller bestemte fagjargoner.

Dermed ikke sagt at jeg er enig i alle Sprognævnets beslutninger. Jeg
vil ofte gå længere end Sprognævnet i fordanskningen af stavemåder og
det ærger mig derfor når de fjerner fordanskede stavemåder.

> Skolelærere er vel også mennesker, som kan lave fejl, men det er ikke
> fyringsgrund og skal ikke være det. Skal vi finde stavefejl i et
> ministerium, som ikke har en korrekturlæser?

Nu er du absurd! Der har aldrig været tale om sådan noget.

--
 Peter Makholm     |        One thing you do is prevent good software from
 sslug@sslug |      being written. Who can afford to do professional